still-life-2366084.jpg

Catering

Albron houdt gasten eerlijke prijzen voor

UTRECHT – Cateringbedrijf Albron startte eind vorig jaar haar ‘true pricing’-pilot bij opdrachtgever Rijkswaterstaat Utrecht. De gasten van het bedrijfscateringrestaurant betalen nu 10 cent meer voor koffie met dierlijke melk dan voor koffie met plantaardige melk. Met deze pilot hoopt het bedrijf de gasten te inspireren om te kiezen voor milieuvriendelijkere alternatieven.

Yentl Bocxe Strik |

“Waarom moeilijk als het ook eerlijk kan?”, stelt de cateraar op haar LinkedIn-pagina. “Een paar maanden geleden zijn we gestart met de pilot ‘true pricing’ bij Rijkswaterstaat Utrecht. Aan de kassa zien we de kosten van bijvoorbeeld milieuschade, CO2-uitstoot, lage lonen of slechte arbeidsomstandigheden vaak niet terug. Wanneer je deze verborgen kosten wél zichtbaar maakt en meeneemt in de prijsberekening, spreek je van ‘true price’.” En die pilot werpt haar vruchten af. Inmiddels drinkt 51 procent van de gasten de koffie met plantaardige melk, wat neerkomt op een vermindering van 181 kg CO2-uitstoot.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.