AMSTERDAM - ABN Amro publiceert vandaag de nieuwe Sectorprognoses Food 2025-2026. In dit rapport doet de bank voor alle subsectoren van de voedingsindustrie een prognose van de volumegroei voor 2025 en 2026. Een van de grote conclusies is dat de voedingsindustrie zich in 2025 langzaam herstelt, met beperkte groei.
Volgens ABN Amro liggen er vooral kansen in het bieden van een onderscheidend assortiment. De bank benoemt dat hoge kwaliteit en service belangrijk blijven en dat het inpassen van structureel hogere lonen de grootste uitdaging is samen met het aanhoudende personeelstekort. ABN Amro licht drie kernpunten uit het rapport uit. De bank heeft allereerst gekeken naar de volumeprognoses van de subsectoren: zuivelverwerking, vleesverwerking en drankproductie. De overige subsectoren die samen goed zijn voor 20% zijn buiten beschouwing gelaten. De totale voedingsindustrie groeit in 2025 naar verwachting met 1%. Voor de subsectoren is de volgende voorspelling gedaan: zuivel (-1%), vlees (-3%) en drankproductie (+1%).
Concurrentie
Ten tweede wordt voor 2025 een herstel in vraag verwacht. Wel blijven de volumecijfers van zowel supermarkten als buitenshuisconsumptie in Nederland onder druk staan. Er is een groeiend prijsverschil tussen het foodservicekanaal en het supermarktkanaal. Steeds meer consumenten kiezen voor kant-en-klare maaltijdoplossingen in de supermarkt, in plaats van dat ze uit eten gaan vanwege kosten. Dit is eveneens waarom het A-merk steeds meer terrein verliest op het huismerk. Het aandeel huismerken is volgens Circana met een recordhoogte van 33% gestegen in 2024. De harde prijs- en inkooponderhandelingen tussen supermarkten en fabrikanten zijn hier gevolg van. Dit leidt steeds vaker tot lege schappen.
Gezondheid en duurzaamheid
Een derde kernpunt is dat de thema’s gezondheid en duurzaamheid steeds belangrijker worden. Supermarktorganisaties spreken zich steeds explicieter uit over hun rol in de transitie naar een gezonder voedselpatroon. Dit komt door een combinatie van regelgeving en consumentenvraag. Een voorbeeld van nieuwe regelgeving waar de voedingsindustrie mee te maken heeft, is de EU-verordening inzake verpakkingen en verpakkingsafval die vanaf begin 2025 van kracht is. Maar er zijn nog meer zaken die spelen. Om in te kunnen zetten op deze thema’s zijn forse investeringen nodig. Dit is lastig, want deze investeringen brengen kosten met zich mee die niet altijd door te berekenen zijn aan de klant.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops