BREDA - AB InBev lanceerde vorig jaar zomer Bud in Nederland. Dit ging niet onopgemerkt voorbij, want het bier mag zich de Beste Introductie 2019 noemen. Rik Blokland, trade marketing manager Nederland OOH bij AB InBev, kijkt trots terug op die periode.
Wat is jullie eerste reactie op het winnen van de Beste Introductie?
“De grootse introductie van Bud in Nederland is niet onopgemerkt gebleven en we durven een duidelijke ambitie uit te spreken, wat past bij het DNA van Bud: groots dromen, lef tonen en successen vieren. Het is geweldig om te zien dat vertegenwoordigers binnen het out-of-homekanaal ons hebben verkozen tot de Beste Introductie. Bud is hier om te blijven en met dit in gedachte hebben we het merk met veel zorg naar de Nederlandse horeca gebracht. We zijn dan ook enorm trots dat we met de introductie van Bud deze mooie prijs in ontvangst mogen nemen.”
Waarom denken jullie dat jullie klanten het product hebben gekozen tot Beste Introductie 2019?
“Bud is verfrissend. Niet alleen qua smaak, met een onderscheidende doordrinkbaarheid, maar ook als merk. We brengen een ander geluid in de Nederlandse pilsmarkt. We durven bold te zijn en spreken daarmee een hele relevante doelgroep aan. Een zelfverzekerde aanpak, waarmee we opvallen.”
Wat zijn de plannen met dit product voor aankomend jaar?
“Rome is niet gebouwd in één dag. Zo is ook de ‘arrival of a King’, de lancering van Bud, nog lang niet afgelopen. We blijven gefocust om een van de belangrijkste pilsmerken in Nederland te worden. Om de jonge stedeling te blijven prikkelen, zullen we continu relevant moeten zijn en aanwezig op de plekken waar zij zich bevinden. Dit vraagt om een aanpak die ver afstaat van de traditionele sales. We hebben in de stedelijke gebieden accountmanagers die dit als geen ander snappen, die zelf in de scene zitten en die alle culturele hotspots kennen. Dit jaar en ook komende jaren blijven we dus volop bouwen aan Bud in Nederland.”
Hoe geven jullie invulling aan de ondersteuning?
“We proberen zo veel mogelijk kanaaloverstijgend te kijken. Elke uiting die bijdraagt aan de merkbouw van Bud in Nederland, helpt om ook in de horeca relevant te zijn. We kijken verder dan de reeds bewandelde paden. We zorgen dat de basics goed voor elkaar zijn, maar vernieuwen vooral. Relevant zijn lukt alleen door in gesprek te blijven met degenen die dagelijks Bud schenken. Hun bevindingen zijn het uitgangspunt in de ontwikkeling van nieuwe tools. Wat we bijvoorbeeld merken is dat veel horecaondernemers struggelen met de inzet van hun socialmediakanalen. Met Bud willen we daar dit jaar een actieve rol in gaan spelen door content te gaan creëren en zelfs voor horecazaken media in te kopen om hun bereik enorm te doen groeien. Daarnaast omarmen we met Bud vernieuwende eventconcepten waarvan wij vinden dat ze een groot publiek verdienen.”
Wat mogen we dit jaar weer van jullie aan mooie introducties verwachten?
“Afgelopen jaar hebben we meer dan ooit laten zien dat we groots durven dromen, dat we weten te verrassen en dat we als Bierbrouwerij AB InBev veel ambitie hebben. Dat zal dit jaar hoe dan ook merkbaar zijn in de markt.”
Bron: Out.of.Home Shops