NIEUWVEEN - Experts plaatsen hun vraagtekens bij de houdbaarheid van de boycot van Coca-Cola door inkooporganisatie Maxxam. "Ik zou als restaurant of cateraar niet accepteren dat mijn grossier mij volgende week geen Coca-Cola kan leveren."
Dat laatste zegt Jan-Willem Grievink, directeur van het Food Service Instituut Nederland (FSIN), tegenover Out.of.Home Shops. Maxxam liet dinsdag tegenover dit vakblad weten niet akkoord te gaan met prijsstijgingen van 5 tot 7 procent die frisdrankfabrikant Coca-Cola wil doorvoeren. Een ban van Coca-Cola-producten is het gevolg.
Stunt?
Grievink: "Het lag voor de hand dat dit een keer geprobeerd zou worden. Opvallend is dat ze dit meteen met het grootste merk gaan doen!" Ook Rien de Koning van Foodstep vindt dat opvallend. "Is het misschien een publiciteitsstunt voor de uitbreiding van Maxxam?", vraagt hij zich op Twitter af. "Bewust of onbewust Coca-Cola tot slachtoffer?"
Gehoorzaam
Volgens Grievink is het afwachten wat de leden van Maxxam nu gaan doen en hoe 'gehoorzaam' deze zijn. "Dat betekent dat al die leden moeten meedoen in de boycot. Ik kan me nog niet voorstellen dat de klanten van al die grossiers onder Maxxam daar ook zo blij mee zijn." Maxxam-directeur Peter de Ries zei eerder deze week dat alle leden unaniem achter het besluit staan. Van de inkooporganisatie is bekend dat het concurrerende inkoopprijzen wil afdwingen en is het zat om als out-of-homepartij steeds veel meer te betalen dan de retail.
Vanuit de groothandels is het nog stil. Zo wilde Lekkerland, een van de leden van Maxxam, tot dusver niet ingaan op de materie.
Bron: Out.of.Home Shops