hero-teaser-over-makro.jpg

Groothandel Makro boekt lichte vooruitgang

AMSTERDAM – Ondanks dat de cijfers van Makro Nederland er beter uitzien dan in 2022 heeft de groothandelsketen in 2023 evengoed een nettoverlies van 4,3 miljoen euro geleden. Dit meldt RTL Nieuws op RTL.nl. In het jaar daarvoor liep het verlies op tot in de tientallen miljoenen. De vooruitgang is enkel te danken aan eenmalige inkomsten door verkoop van vastgoed.

Redactie |

RTL zegt dat uit de nieuwste jaarrekening van de Makro die bij de Kamer van Koophandel zijn gedeponeerd, blijkt dat het nettoverlies over de omzet er veel minder rooskleurig uitziet, omdat hierin de eenmalige opbrengst van verkoop vastgoed niet is opgenomen. Uit die cijfers komt naar voren dat het verlies op 41,3 miljoen euro uitkomt, tegen een min van 45,8 miljoen in 2022.

Verliezen
In Makro Nederland zijn 2500 medewerkers in dienst bij zeventien vestigingen. Makro is onderdeel van de Duitse, beursgenoteerde groothandelsgigant Metro. Dit concern met bijna 90.000 medewerkers boekt een omzet van ongeveer 30 miljard euro. In Nederland worden de afgelopen jaren al aanzienlijke verliezen gemaakt.

Transactie
In 2023 leek het, op basis van de nieuwste jaarcijfers, iets beter te zijn gegaan met de Makro-groothandels in Nederland, de omzet daalde in 2023 met 8% tot 860 miljoen euro. Maar het nettoverlies werd gereduceerd van 49 miljoen euro in 2022 tot 4,3 miljoen euro in 2023.
In dat jaar verkocht Makro Nederland onder andere Metro Properties voor 46,8 miljoen euro aan andere dochterbedrijven van moederbedrijf Metro. De voorbereidingen voor deze transactie, om een eventueel faillissement te voorkomen, waren al in december 2023 kenbaar gemaakt door RTLZ.

Break-even
In 2022 heeft de groothandel een nieuwe strategie ingezet. Makro wil hiermee  'de voordeligste horeca-groothandel van Nederland' worden en zegt een stijgende lijn te zien. Andries Govaert, directeur Makro Nederland, zegt tegen RTL: "In 2023 hebben we substantieel minder operationeel verlies gemaakt. Dat liep terug van 13 miljoen euro tot 7,3 miljoen euro. Wij verwachten dit jaar een operationeel break-even te bereiken.”


Bron: Out.of.Home Shops