HILVERSUM – Nog steeds zijn er flesjes en blikjes in omloop waar geen statiegeld op zit. Nederlandse importeurs importeren verpakkingen die niet voor de Nederlandse markt bestemd zijn en dus niet worden geaccepteerd door de statiegeldmachines. Hiermee overtreden de importeurs de wet.
Volgens onderzoek van nieuwsprogramma Nieuwsuur van de NOS worden er nog steeds plastic en metalen drankverpakkingen verkocht zonder het statiegeldlogo. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de afgelopen drie jaar bij zestig importeurs overtreding geconstateerd en daar tegen opgetreden. De verpakkingen bij de verkooppunten uit de handel nemen gaat echter niet.
Voldoen aan de wet
Volgens de wet zijn de importeurs verantwoordelijk voor het naleven van de statiegeldplicht. Zij moeten de verpakkingen voorzien van Nederlandse etiketten en de import aanmelden bij Statiegeld Nederland. Die registreert de verpakking en de barcode zodat deze kunnen worden ingeleverd bij een innamepunt. Het is niet illegaal om goederen die gekocht zijn binnen de Europese Economische Ruimte (EER) door te verkopen binnen de EER. Daarbij moet wel worden voldaan aan de wetten van het land waar de producten worden geïmporteerd. Dat betekent Nederlandstalige etiketten en het statiegeldlogo.
Strafbaar
Wordt de wet door importeurs overtreden dan is dat een milieudelict. De ILT heeft bij twaalf importeurs een dwangsom opgelegd. Dat houdt in dat ze geen boete krijgen als ze stoppen met de illegale praktijk. Drie bedrijven die wel zijn doorgegaan met de illegale handel moesten de dwangsom betalen. Door goedkope blikjes en flesjes in het buitenland in te kopen en die hier te verkopen zonder te voldoen aan de wettelijke verplichtingen, kan er meer worden verdiend.
Nieuwsuur meldt dat de ILT vermoed dat 1 à 2 procent van de drankverpakkingen niet voldoet aan de statiegeldplicht. Het gaat dan om tientallen miljoenen drankverpakkingen. Verkopers verkopen doelbewust deze verpakkingen, maar houden zich volgens de Fair Resource Foundation van de domme. De wet zou moeten worden aangepast zodat ook verkopers kunnen worden aangepakt, vind de organisatie.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops / Nieuwsuur