VEGHEL – Groothandel Sligro heeft last van economische klimaat en de onzekerheid over de eigen financiële situatie bij consumenten. Het bedrijf merkt dat er minder wordt uitgegeven in restaurants en uitgaansgelegenheden. Het toenemende aantal faillissementen in de horeca zorgen ervoor dat de volumes in de markt afnemen. Alleen noodzakelijke prijsverhogingen zorgen er bij Sligro voor dat de omzetontwikkeling nog steeds positief is. Dat meldt het bedrijf in het kwartaaloverzicht.
In het derde kwartaal van dit jaar nam de omzet toe met 8,3% ten opzichte van vorig jaar. Voor de Nederlandse vestigingen steeg de omzet naar 603 miljoen euro. Vorig jaar draaide de Nederlandse tak in het derde kwartaal een omzet van 586 miljoen euro. De Belgische vestigingen deden het beter. Na de overname van de Metro-vestigingen komt daar de klantenstroom weer goed op gang en gaat de omzet richting het verwachte doel. In het laatste kwartaal was de omzet 103 miljoen euro. Vorig jaar was dat in het derde kwartaal 66 miljoen euro. Dat was voor de overname van het Belgische Metro. De ‘oorspronkelijke’ vestigingen van Sligro België zagen de omzet dalen met 4 miljoen euro.
Organisatie
Sligro heeft met ingang van 1 oktober de aansturing van de organisatie aangepast naar een BeNe-structuur. De activiteiten van Sligro Groep worden onder directe aansturing gebracht van de International Board. De commerciële aansturing van Nederland en België vallen vanaf die datum onder de leiding van Dries Bögels. Op de aandeelhoudersvergadering van 27 maart 2024 zal Bögels worden voorgedragen als lid van de Executive Board en statutair bestuurden van Sligro Food Group.
Voor het vierde kwartaal verwacht Sligro nog steeds een stevige inflatie, druk op de volumes van hun afzetmarkten en aanhoudend hoge rentes. De volumes zullen nog gecompenseerd worden door de inflatie, maar het resultaat zal onder druk staan.
Bron: Out.of.Home Shops