RoyalSmilde - Pauline Smale.jpg Met vers gebakken koeken viert Royal Smilde Bakery de winst. Foto: Pauline Smale

Awards - Out.of.Home awards

Royal Smilde Bakery: Alle kaarten op tafel voor de meest evenwichtige samenwerking

EDAM – Royal Smilde Bakery bekijkt per kanaal en per klant wat er speelt in de out-of-homemarkt en wat het beste bij de formule past, vertellen key accountmanagers Amanda de Wit-de Wilde en Etiënne Smeenk. Het familiebedrijf is mede daardoor in de prijzen gevallen bij de Out.of.Home Awards.

Fabrikant: Royal Smilde Bakery
Categorie: Snacks
Criteria: Succes van producten en innovaties

Gefeliciteerd! Wat is jullie reactie op het winnen van deze award?
Smeenk: “Dank je wel! We zijn ontzettend trots op en blij met de waardering van onze klanten.”

Wat onderscheidt jullie bedrijf van anderen?
Smeenk: “We spelen nauw in op de wensen en behoeften van onze klanten. We ontwikkelen en produceren onze producten zelf, waardoor we maatwerk kunnen leveren door producten aan specifieke klantwensen aan te passen. Met onze eigen fabrieken en uitgebreide kennis kunnen we snel schakelen met onze klanten.”
De Wit-de Wilde: “We verzamelen voortdurend data om trends te identificeren en ontwikkelen producten die aansluiten op de klant- en de marktbehoeften. Samen werken we aan categorievisies waarin de kennis van beide partijen wordt benut. We zijn trots op de succesvolle partnerships met onze klanten, maar ook met partijen als Vereniging de Zonnebloem en Stichting Met je hart. Hiermee onderscheiden we ons van andere marktspelers. We hebben met succes nieuwe innovaties in de markt gebracht zoals verschillende smaken böreks, diverse brooddeegsnacks en een vegan saucijzenbroodje.”

Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
Smeenk: “Openheid, transparantie en eerlijkheid. Het is belangrijk om alle kaarten op tafel te leggen, zodat we de meest evenwichtige samenwerking kunnen bereiken. We zitten intensief en regelmatig met onze klanten samen, met korte lijntjes voor communicatie en bereikbaarheid.”
De Wit-de Wilde: “We zijn altijd duidelijk over wat haalbaar is en denken actief mee, waarbij we streven naar een echte wisselwerking. Het is belangrijk voor ons om de input van onze klanten mee te nemen in de plannen. Dat helpt ons om betere resultaten te behalen.”
Smeenk: “We denken in kansen en mogelijkheden. Goede samenwerking begint met goed contact en een terugkoppeling op vragen, problemen en uitdagingen. Hierdoor ontstaat een sterker partnership, waarin ruimte is voor innovatieve oplossingen en invulling van klantbehoeften.”

Wat is de kracht van jullie bedrijf in de samenwerking?
De Wit-de Wilde: “De kracht ligt in onze sterke basis en betrouwbaarheid. Als familiebedrijf hechten we veel waarde aan het bieden van continuïteit en streven we ernaar om een stabiele en betrouwbare leveringspartner te zijn.”

Welke veranderingen vallen jullie op binnen het out-ofhomekanaal?
De Wit-de Wilde: “Cateringservices vragen steeds vaker om volledig plantaardige opties, terwijl klanten vanuit het OOHkanaal vaak kiezen voor hybride oplossingen. Deze trends variëren per kanaal en beïnvloeden onze strategieën.”
Smeenk: “We merken een verschuiving naar gezondere en duurzamere keuzes, wat leidt tot andere invullingen van ons aanbod. En de jongere generatie geeft bijvoorbeeld veel geld uit buiten de deur, in kleinere bedragen per bezoek. Dit vraagt om een flexibele benadering.”
De Wit-de Wilde: “Het is belangrijk om te begrijpen dat er geen ‘one size fits all’-oplossing is. Per kanaal en per klant kijken we wat het beste bij hun specifieke formule past en spelen in op trends zoals duurzaamheid, gezondere snacks, plantaardige opties en hybride oplossingen. Uiteraard blijft lekker genieten altijd de boventoon voeren. Kwaliteit moet goed zijn en het is voor ons belangrijk dat de consument een genietmoment heeft. We denken graag mee en passen onze aanpak aan de unieke behoeften van elke klant aan.”

Wat gaan jullie doen om de samenwerking met groothandels en ondernemers komend jaar te verbeteren?
Smeenk: “Wij blijven werken aan categorieplannen en het meten van klanttevredenheid. Ons doel is om te begrijpen wat we kunnen doen om de klanttevredenheid te verhogen en onze klantgerichtheid te versterken. We willen dat klanten voelen dat we specifiek met hun behoeften bezig zijn en het partnerschap verder ontwikkelen. We gaan hierover dan ook graag in gesprek met onze klanten.”