ALMERE – De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice zakte tijdens de coronacrisis tot ver onder het niveau van 2016-2019, en was eind 2021 nog niet hersteld. Dat is goed te verklaren door de gedwongen sluiting van de horeca. Maar tegelijkertijd nam de inkoop van plantaardige vlees- en zuivelalternatieven in de foodservice sinds 2016 toe, namelijk met 162 procent.
Consumentenplatform ProVeg analyseerde cijfers van marktonderzoeksbureau FoodStep voor de foodservice, en stelt daarmee een ‘witte plek op de kaart’ te vullen. Ten grondslag aan de analyse liggen de verkoopcijfers van alle Nederlandse groothandels, waar foodservicebedrijven hun producten inkopen.
Steeds prominenter
Wat opvalt is de snelle opmars van plantaardig vlees en zuivel in de foodservice. Het marktaandeel plantaardige producten steeg van 1,4 procent in 2016 naar 5,4 procent in het laatste kwartaal van 2021. Volgens ProVeg is dat vergelijkbaar met de retail. Martine van Haperen, expert voeding en foodservice bij ProVeg: “Deze ontwikkelingen passen in de algemene trend dat consumenten vaker kiezen voor duurzame en gezonde plantaardige alternatieven, zowel wanneer zij thuis zelf koken als buiten de deur. De verwachting is dan ook dat plantaardige alternatieven de komende jaren permanent een steeds prominentere plek gaan innemen in de foodservice markt.”
Plantaardig vlees
De coronalockdowns hebben een grote impact gehad op de inkoop van vlees, zo concludeert ProVeg op basis van de cijfers. De analisten bekeken de kwartaalcijfers en legden daar de gebeurtenissen naast. Ze zagen dat plantaardige alternatieven voor vlees bij aanvang van de crisis ook een dip lieten zien in de inkoopcijfers, maar daarna zette de groei weer in. In het vierde kwartaal was de categorie met 233 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016, en was het goed voor een marktaandeel van 4,9 procent. Van Haperen vermoedt dat de groei in ‘plantaardig vlees’ nog groter zou zijn geweest als de lockdowns er niet waren geweest en verwacht dat de stijgende lijn zich zal voortzetten.
Plantaardige zuivel
Ook de kwartaalcijfers voor plantaardige zuivel laten groei zien en ook hier was er sprake van een coronadip. Het zijn voornamelijk plantaardige room en opschuimmelk die een plek in de foodservice veroveren. Inmiddels heeft de plantaardige opschuimmelk een volume-aandeel van 27 procent. Van Haperen: “Dit betekent dat zo’n 1 op de 4 koffies tegenwoordig met plantaardige melk in plaats van koemelk wordt gedronken.” Plantaardige yoghurt laat nog weinig groei zien, maar ProVeg verwacht dat ook deze categorie nog een groeispurt krijgt.
Bron: Out.of.Home Shops