DEN HAAG – Van ruim 30 vestigingen nu naar 50 in 2027. Dat is de ambitie van Arjan Rosendaal, directeur van de wijn- en delicatessenformule Gastrovino. Het bedrijf bestaat nu al 91 jaar. Het bedrijf is in 1932 opgericht door een groep kruideniers die zo probeerden het hoofd te bieden aan de opkomende populariteit van supermarkten.
Supermarkten stralen gemak en prijsvoordeel uit. Die beeldvorming bij consumenten is volgens Rosendaal begrijpelijk. “Maar toch een gemiste kans. De winkeliers van Gastrovino zijn stuk voor stuk specialisten die graag adviseren over de perfecte fles, eventueel gecombineerd met bijpassende hapjes. Dat is kennis die je niet vindt in een supermarkt.” Vertelt Rosendaal. “Daarnaast vinden sommige klanten het misschien ook spannend om een winkel binnen te stappen voor een goed advies. Terwijl wij dit juist het leukste vinden om te doen.”
Inspelen
De franchiseformule onderscheidt zich door de import van internationale kwaliteitsproducten. Van wijn tot kazen en gedroogde hammen. Toch is elke winkel anders. “Elke winkel heeft zijn eigen DNA. Er is niet één soort Gastrovino te vinden. Dat is ook de kracht van de ondernemers, ze voelen wat de omgeving nodig heeft en spelen daarop in. Zo creëren we ook optimale toegevoegde waarde voor de buurt”, legt de directeur uit. “De ondernemer kent zijn klant uiteindelijk het beste. Die staat iedere dag in de winkel, praat met de mensen en weet waar de behoefte ligt. De formule helpt de ondernemer met marketing om de behoefte van de consument te activeren.”
Een aantal Gastrovino-winkels is gestart met een blurring concept. Dat houdt in dat de winkel en horeca één zijn. “Het ultieme geluk is natuurlijk dat je die lekkere wijn die je proeft tijdens de borrel ook direct mee kan nemen voor thuis.” Toch zal Gastrovino in de basis altijd een retailorganisatie blijven. “De horeca is een aanvulling op de winkelbeleving. Het zijn uiteindelijk de producten waarvoor onze klanten terug blijven komen”, aldus Rosendaal.
Bron: Out.of.Home Shops