Onderweg

Fabrikanten

Veranderende wetgeving grote uitdaging voor tabakswinkelier

ENSCHEDE/WAARDENBURG - Het aan banden leggen van de tabaksverkoop doet de overheid om stoppen met roken makkelijker te maken en beginnen moeilijker. Voor ondernemers van tabakswinkels wordt het echter een steeds grotere uitdaging om te voldoen aan de veranderende wetgeving. Out.of.Home Shops deed een kleine ronde.

De Oude Markt, Enschede
Natasja Brand van Sigarenmagazijn De Oude Markt in Enschede geeft aan dat de sigarenwinkel vooral een regionale functie heeft. “De afgelopen jaren zijn andere tabakszaken gesloten, we zien meer mensen in de winkel. Vooral voor sigaren. Hier ligt onze focus op. We hebben altijd goed de regels nageleefd. Zo hebben we de ramen afgeplakt en wordt er geen snoepgoed meer verkocht. Enkel nog tabakswaren, loten en kranten.”

Tabaksvrij
Er worden in de winkel ook rookalternatieven aangeboden, maar de ondernemer geeft aan bewust minder alternatieven in de winkel te hebben dan andere tabakszaken. Of de nabije toekomst tabaksvrij is? Volgens Natasja zal dat nog wel even duren: “Kijk maar naar de landen om ons heen, daar rookt men ook nog steeds. Het zal nog niet snel gebeuren, denk ik.”
De winkel in Enschede is niet verbonden aan een coöperatie of vereniging. “Wij zijn helemaal zelfstandig.” Volgens Brand is de grootste hindernis voor ondernemers dat ze sterk in hun schoenen moeten staan: “Het is een vak waar je hart moet liggen. Met alle veranderende wetgeving en restricties is het belangrijk dat je er interesse in hebt. Zelf ben ik er echt ingerold, dat hoor je van velen.Maar je winkel blijft enkel bestaan als je hart erin zit.”

 

Coöperatie Primera
Primera maakt per winkel samen met de ondernemer een plan op maat met het oog op 2024, in lijn met het Preventieakkoord.“Zo bekijken we bijvoorbeeld in overleg met de ondernemer of er aanpassingen benodigd zijn in de winkel en/of de winkel nog op de juiste locatie zit voor de toekomst”, laat Hans Oberg, formuledirecteur bij Primera, weten.

Toekomst
De keten verwacht de komende jaren eerst een volumestijging per winkel en vervolgens een -daling. Hierover zegt Oberg: “Hierbij zullen we constant een balans moeten vinden om de vraag vanuit klanten te faciliteren.Uiteindelijk zal er een moment komen waarbij tabak uit de gemakswinkels zal verdwijnen.” Primera wil hierop inspelen door zowel rokers als niet-rokers aan te spreken en heeft dit de afgelopen jaren gedaan door in te zetten op verbreding van het assortiment. Oberg geeft als voorbeeld: “Cadeaus, cadeaukaarten, originele telecomaccessoires, maar ook handige diensten als pakketservice en pasfotoservice. Door meer in te zetten op deze groepen willen we ook in de toekomst relevant blijven bij een breed publiek.”

Klandizie
Door verbreding van het aanbod is Primera bezig om de afhankelijkheid van tabak af te bouwen. “Maar we zijn er nog niet. Het duurt even om een vernieuwde positie in te nemen en klanten kennis te laten maken met andere assortimenten en handige diensten.” Het bedrijf ziet een uitdaging in het nog verder verminderen van de afhankelijkheid van tabak en tijdig zorgen voor aanvullende inkomsten. “Nu de verbreding van de formule is afgerond, zullen we klanten vooral moeten vertellen welke andere assortimenten we te bieden hebben in onze winkels en waarvoor zij, in de buurt, even naar Primera moeten”, aldus Oberg.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

 

122ec5753907a270f8f8159c70e17e61-1.jpeg