ZWITSERLAND – Nestlé presenteerde tijdens de Capital Markets Day op 19 november, een dag voor investeerders en analisten, een actieplan om zijn groei te versnellen en te stimuleren. De watermerken gaan per 1 januari 2025 samen verder als een zelfstandig bedrijf onder de paraplu van Nestlé.
In het actieplan van het bedrijf staat onder meer dat Nestlé 9% van de totale omzet gaat investeren in reclame en marketing om groei te stimuleren. Daarnaast wil het bedrijf ten minste 2,5 miljard Zwitserse frank besparen voor het eind van 2027. Dit geld wordt vervolgens gebruikt om de extra investeringen te financieren. Nestlé’s wateractiviteiten en premium drankmerken worden ondergebracht in een zelfstandig bedrijf binnen Nestlé. "Alleen de merken onder het Nestlé Waters bedrijf zullen beïnvloed worden. Premium drankmerken zijn Perrier, San Pellegrino en Acqua Pana, evenals gearomatiseerde waters die gekoppeld zijn aan de merken, zoals Maison Perrier", aldus een woordvoerder van Nestlé. Op middellange termijn verwacht het bedrijf een organische groei van 4%, mits er geen grote veranderingen in de markt plaatsvinden. Ook verwacht het bedrijf een onderliggende operationele winstmarge van meer dan 17%.
Sterk bedrijf
Laurent Freixe, ceo van Nestlé: “We zullen nu verder investeren in onze merken en groeiplatforms om het volledige potentieel van onze producten voor onze consumenten en klanten te ontsluiten. Ons actieplan zal ook de manier waarop we opereren verbeteren, waardoor we efficiënter, responsiever en wendbaarder worden. Dit stelt ons in staat om waarde te leveren voor al onze stakeholders. Ik ben ervan overtuigd dat we superieure, duurzame en winstgevende groei kunnen realiseren en marktaandeel kunnen winnen, terwijl we Nestlé transformeren voor succes op de lange termijn."
Opzichzelfstaand
Onderdeel van het actieplan is dat de wateractiviteiten van Nestlé onder een opzichzelfstaand bedrijf komen te vallen per 1 januari 2025. Muriel Linau, hoofd van Nestlé Water Europa, zal hier de leiding over krijgen. Het nieuwe management zal de strategie voor dit bedrijf evalueren. Ze zullen onder andere onderzoeken of ze kunnen samenwerken met andere bedrijven om de iconische merken en groeiplatforms van Nestlé verder te laten groeien en hun volledige potentieel te laten bereiken.
Verwachtingen
In 2024 verwacht het bedrijf een organische omzetgroei van 2% en een onderliggende operationele winstmarge van ongeveer 17% en dat de winst per aandeel vrijwel hetzelfde zal blijven, als je valutaschommelingen buiten beschouwing laat. Voor 2025 verwacht Nestlé dat organische omzetgroei iets beter zal zijn dat in 2024 en een iets lagere onderliggende operationele winstmarge.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops