women-7491911_1920.jpg

Onderzoek

Nederlanders blijven enthousiast over Italiaanse restaurants

LEIDEN – Uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van het horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners blijkt dat in de afgelopen vijf jaar het aantal Italiaanse restaurants in Nederland is afgenomen van 1.494 naar 1.469 restaurants.

Redactie |

Tegelijkertijd is het aantal vestigingen van Domino’s en NY Pizza explosief gestegen met bijna 50%. Van deze zogeheten grootschalige fast casual concepten hebben een aantal een klap opgelopen in de coronacrisis, maar er zijn ook nieuwe concepten geopend. 

De provincie Noord-Holland heeft nog steeds dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid, maar de forse stijging in Utrecht van 28% kan gezien worden als een inhaalslag. Drenthe heeft wel een forse procentuele stijging, echter in absolute getallen is de stijging beperkt met slechts vier nieuwe Italiaanse restaurants. Limburg laat een andere ontwikkeling zien, waar bij een minimale groei van de bevolking het aantal Italiaanse restaurants sterk toenam met 22 restaurants. Hiermee is het Italiaanse restaurant in deze provincie fors populairder geworden.

Laagdrempelige concepten
De Italiaanse keuken was al goed voor meer dan de helft van de Zuid-Europese keuken in 2018, in 2024 is het heel licht gestegen. Het aandeel is bijna gelijk gebleven door de relatief kleine afname in de Italiaanse keukenrichting en door de stijging van Portugese restaurants en Spaanse restaurants. De overige keukens (Grieks, Mediterraan en Turks) zijn juist afgenomen. Laagdrempelige concepten zoals de Italiaanse pizzeria doen het in de regel goed bij dagjesmensen en verblijfstoeristen.

Ketens met een ‘authentieke’ sfeer
Het aantal faillissementen loopt sinds de pandemie langzamerhand op in de horeca (2024). De vraag is of de terugbetaling van belastingschulden, NOW en TVL, er voor zal zorgen dat de markt nog iets verder krimpt. Hoewel dat ook effect zal hebben op de Italiaanse sector, heeft deze het voordeel dat de keuken goed aan te passen is aan foodtrends en zo de aantrekkingskracht kan vergroten. Na de pandemie is er ook een terugloop in het gebruik van QR-codes en andere technologische oplossingen te zien. De ketens met een ‘authentieke’ sfeer zijn in de afgelopen jaren juist weer gegroeid.

Social media
Meegaan met technologische transformaties is belangrijk, maar vooral de essentie van ‘Italiaans uit eten gaan’, de kwaliteit en identiteit moet hiermee niet verloren gaan. Jonge restaurantgasten gebruiken sociale media voor het vinden van restaurants, terwijl ‘ouderen’ sociale media vooral gebruiken om inhoudelijke informatie te zoeken. Voor de horeca werkt het: Iets nieuws bieden wat nog niet bestaat zodat jongere generaties erover gaan posten, is een handige manier om uiteindelijk ook de oudere generaties te bereiken.

Bron: Out.of.Home Shops