coffee-4270159_1920.jpg

Onderzoek

Foodservice koopt meer vlees- en zuivelvervangers in

UTRECHT – In de Nederlandse foodservice zijn plantaardige zuivel- en vleesvervangers stormachtig gegroeid. Dat is de conclusie van impact-organisatie ProVeg. Uit analyse van cijfers van marktonderzoeksbureau Foodstep blijkt dat de totale verkoop van vleesvervangers aan horeca, catering en fastservice door groothandels is verdubbeld.

Redactie |

Uit de cijfers blijkt dat de laatste twee jaar de inkoop van vleesvervangers door de foodservicesector het hardst is gegroeid en meer dan verdubbeld is. Het volumeaandeel van plantaardige vleesvervangers groeide naar 4,3% en van zuivelvervangers naar 7,4%. Het marktaandeel van plantaardige vervangers was daarmee voor het eerst hoger dan in de supermarkten.

Catering
Er zit aardig wat verschil in de cijfers op productniveau. Verder laten de cijfers zien dat vooral de catering voorop loopt, als het gaat om het gebruik van plantaardige vlees- en zuivelvervangers. Plantaardige kookroom is al aardig ingeburgerd met een marktaandeel van 21% in de bedrijfscatering. Hier doen ook de plantaardige mayonaise en fritessaus het goed met een aandeel van 8%. In de onderwijscatering zijn het de vleesvervangers die er bovenuit steken met 9,5%. Plantaardige bitterballen doen het heel erg goed. Proveg denk dat een op de vier bitterballen op de bedrijfsborrels plantaardig is.

Opschuimmelk
Opvallend is dat plantaardige zuivel een hoog aandeel heeft in de fastservice, dus in broodjeszaken, snackbars en koffiebars. De opschuimmelk die wordt gebruikt is voor meer dan twee derde plantaardig. Kanttekening hier is dat meestal gewone volle koemelk wordt gebruikt in plaats van speciale dierlijke opschuimmelk. Als melk en opschuimmelk samen worden berekend, dan is het aandeel slechts 19,7%. Daarvan is 11,8% op basis van haver.

De cijfers die ProVeg heeft bekeken zijn over de jaren 2017 tot en met 2023. Het zijn de verkoopcijfers van alle Nederlandse groothandels. Foodservicebedrijven kopen over het algemeen hier hun producten en daarmee geven ze een algemeen beeld van de Nederlandse foodservicesector als geheel. In de cijfers is eventuele directe inkoop buiten het groothandelskanaal niet meegenomen.

Bron: Out.of.Home Shops