ANF-ZLB-BBB-001.jpg V.l.n.r moderator Simone van Trier, John Paulus (KHN), Kim Hollands en Walther Ploos van Amstel (HvA)

Minder kilometers echte oplossing stadslogistiek

MAASTRICHT – Het wordt drukker in onze binnensteden. De toenemende stadslogistiek concurreert met winkelen, recreëren en wonen en werken in de binnenstad. Er wordt een stijging van 19% tot 2025 verwacht. Op de horecavakbeurs BBB Maastricht organiseerde Zuid-Limburg Bereikbaar een inspiratietafel.

Redactie |

“Als we niets doen, slibben onze binnensteden dicht. Het vergroenen van stadslogistiek door bijvoorbeeld het invoeren van een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s is een eerste stap. De echte oplossing is minder kilometers door het bundelen van goederenstromen. Ieder bestelbusje dat gedeeltelijk leeg in de binnenstad rijdt, is er een teveel”, zegt landelijk expert stadslogistiek en lector Citylogistics Hogeschool van Amsterdam, Walther Ploos van Amstel.

Verkeer
De horeca kan een belangrijke rol spelen in het terugdringen van het verkeer in de binnensteden. Koninklijke Horeca Nederland bestuurder, John Paulus, zegt dat het niet anders organiseren van de goederenstromen de aantrekkelijkheid van de binnensteden in gevaar kan brengen. Digitalisering kan de oplossing brengen. “Als een horeca-ondernemer beter in beeld heeft hoe vaak hij bestelt, zal hij inzien dat minder vaak bestellen en zich gebundeld laten beleveren, ook kosten spaart”, aldus Paulus.

Volgens Kim Hollands, nog even directeur van horecagroothandel Hanos Maastricht en deelnemer aan de inspiratietafel op eigen titel, is het splitsen van de belevering in bulkgoederen en vers een oplossing zijn voor minder kilometers. “Horecaleveranciers hebben systemen waarmee ze goed kunnen voorspellen wat klanten bestellen. Daarmee kunnen zij zorgen voor een betere afstemming”, zegt Hollands.

Oplossingen
De deelnemers zien het belang van samenwerking tussen horecaondernemers onderling en horecaondernemers, leveranciers en overheid. Een eigen gezamenlijk magazijn in de buurt waar goederen gebundeld aankomen en het gezamenlijk afvoeren van afval is een mogelijkheid. Het meer gebruik maken van regionale leveranciers is ook een oplossing om het aantal kilometers terug te dringen. Nu is er voor een gemiddelde maaltijd nog altijd 33.000 kilometer vervoer nodig.

Een mooi voorbeeld zijn de horecaondernemers in de Koestraat in Maastricht. Die laten zich sinds april 2023 niet meer op vrijdag beleveren. Hierdoor worden leveringen meer gebundeld. Er is een bijkomend voordeel, de terrassen kunnen op die drukste dag van de week eerder open en dat zorgt weer voor meer omzet voor de ondernemers.

Bron: Out.of.Home Shops