AMSTERDAM - McDonald’s Nederland gebruikt in de nieuwste campagne de herkenbare Mc.Donald’s geur omdat dit bekende fastfoodluchtje overal herkend wordt, in de lift, de metro, een vergaderzaal. Zelfs als er geen McDonaldsproduct in het zicht is.
Niet alleen de smaken van de fastfoodketen zijn al tientallen jaren wereldwijd bekend bij de consument, ook de kenmerkende geur is bepalend. Net als de gouden bogen, de producten en de jingle. Reden voor McDonald's Nederland om een proef te starten met geurenbillboards. Op deze reclame-uitingen zijn enkel rode en gele vlakken te zien, maar bij het benaderen komt binnen een straal van vijf meter de onmiskenbare geur van McDonald's Franse Frietjes vanuit het reclamebord.
Geurencampagne
Het is voor het eerst dat een billboard wordt ingezet voor een geurencampagne waarmee geur het meest waardevolle kenmerk wordt. De proef start in Utrecht en Leiden. De billboards zijn binnen een straal van 200 meter van fastfoodrestaurants in deze steden geplaatst zodat de consument meteen verleid wordt.
Onderscheidende merk-kenmerken
Stijn Mentrop-Huliselan, cmo van McDonald’s Nederland: “McDonald’s staat symbool voor Good Times. We staan bekend om onze onderscheidende merk-kenmerken, die vooral visueel zijn. Het is bewezen dat geur effectiever is om heldere en emotionele herinneren naar boven te halen dan beeld. Met de toevoeging van dit volgende zintuig voor deze campagne, hebben we een nieuwe manier gevonden om mensen te herinneren aan Good Times bij McDonald’s.”
Bron: Out.of.Home Shops