UTRECHT – Stichting Max Havelaar lanceert een nieuwe campagne specifiek voor bedrijfscateraars; Fairtrade@Work. Doel van de campagne is om cateraars te verleiden meer fairtrade voedingsmiddelen op te nemen in hun assortiment.
Dit heeft Max Havelaar vandaag bekend gemaakt. Het Max Havelaar keurmerk voor fairtrade producten is goed bekend in Nederland. Consumenten weten duurzame producten steeds beter te vinden tijdens de dagelijkse boodschappen. “In de bedrijfscatering liggen echter nog veel kansen voor fairtrade producten. De Nederlander drinkt op jaarbasis gemiddeld 150 liter koffie en 113 liter thee. Dat zijn gemiddeld vijf koppen per dag die grotendeels op het werk worden geconsumeerd. Werknemers in Nederland kunnen tijdens het nuttigen van een kop koffie en de lunch het verschil maken voor veel boeren in ontwikkelingslanden”, aldus Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar. Bedrijven die op dinsdag 26 oktober een originele fairtrade activiteit, zoals een koffiebreak of lunch, organiseren maken kans op een Fairtrade@Work award, een eervolle prijs die het duurzame imago van het bedrijf onderstreept.
Succes
In België, Groot-Brittannië en Oostenrijk is de Fairtrade@Work campagne al een groot succes. Door de aandacht voor eerlijke handel binnen het bedrijfsleven zijn fairtrade producten niet meer weg te denken uit bedrijfsrestaurants en koffieautomaten. Met de start van de campagne in Nederland hoopt Stichting Max Havelaar dat ook het Nederlandse bedrijfsleven fairtrade producten omarmt en structureel opneemt in de bedrijfscatering.
Bron: