NIEUWVEEN - De petrolbranche staat onder druk. Retailers en fabrikanten moeten op zoek naar creatieve oplossingen. GfK, IRI en Orange Peak Company bundelen hun krachten om retailer en fabrikant inzicht te geven, om de vragen van morgen te kunnen beantwoorden.
Nooit eerder werkten de drie onderzoeksbureaus in deze vorm samen. “Het concept ligt echter enorm voor de hand. Patrick van der Zee (IRI) en ik zagen de mogelijkheden door integratie van consumentengegevens van GfK en de retailstatistieken van IRI, maar we misten hierbij nog een goede referentie op kassabonniveau. Om die reden zochten we contact met Orange Peak Company, dat hierin gespecialiseerd is”, legt business development manager Bas van Eekelen van GfK uit.
Must
Door omzetten te koppelen aan bezoekersstromen en conversie willen de drie partijen de branche voorzien van een volledig geïntegreerde benchmark binnen petrol. Zo kunnen retailers, groothandels en fabrikanten beslissingen nemen op basis van feiten in plaats van gevoel. “Daar is nog steeds erg veel vraag naar vanuit de markt. Wij koppelen data waar fabrikanten en formules zelf geen specialisten voor in huis hebben. Met elkaar kunnen we het gedrag van de shopper veel effectiever meten. Dit is voor effectieve verkoop en marketing een must. Op basis van deze feiten kunnen fabrikanten en retailers betere en onderbouwde beslissingen nemen”, zegt Patrick van der Zee, retaildirecteur bij IRI.
Evenement
Informatie van de drie partijen wordt verzameld en gebundeld in een jaarrapport. Het doel is daarbij om samen met de belangrijke stakeholders uit de sector het beste naslagwerk voor de petrolbranche te ontwikkelen. Denk aan de belangrijkste trends, alle relevante kengetallen op een rij, maar bovendien de visie door en voor formules, grossiers, fabrikanten en ondernemers. De petrolupdate wordt gepresenteerd tijdens een jaarlijks terugkerend evenement. Het blijft echter niet bij dit jaarrapport. Wat de drie partijen gezamenlijk juist zo krachtig maakt, is het persoonlijke maatwerk dat zij kunnen leveren. Van der Zee: “Wij kunnen leden van ons platform alle gegevens bieden die zij nodig hebben. Dat past niet in een kant-enklaar rapport. We gaan daarover graag met belangstellenden uit de branche in gesprek.”
Specials
Naast het jaarrapport krijgen deelnemers drie keer per jaar een update in wisselende specials. De jaarlijkse petrolupdate bevat verdiepingen tot op basketniveau. Zo is er uiteraard een verschil gemaakt in locatietype. “Dat is een van de belangrijke vragen waar fabrikanten en retailers mee zitten: Wat gebeurt er op N-wegen en in stadscentra? Wat moet een ondernemer doen om klanten effectief te blijven bedienen? Wij zullen groothandel, retailer en fabrikant helpen om gericht aan de slag te gaan met het tankstation van morgen”, zegt Van Eekelen.
Houvast
De ambitie van het platform is groot. Het wil een partner zijn van de captains of industry binnen de conveniencesector. Petrol is daarbij een goed startpunt voor een langetermijnsamenwerking. Alle Hans Hiemstra, eigenaar van Orange Peak Company: “Uit de koppeling van het aankoopgedrag van een consument en het beter begrijpen van achterliggende motieven en context valt nog veel te leren. Daar hebben we nu de tools voor in handen. Er is geen andere combinatie te bedenken die al deze data beter bij elkaar kan brengen. We kunnen de veranderende markt nu koppelen aan gegevens petrolbreed. Dat geeft de sector houvast.”
Mediapartner
Out.of.Home Shops geeft als mediapartner vorm aan het Jaarrapport en zal in 2016 middels specials ieder kwartaal een petrolupdate geven. Hierin zullen de meest recente cijfers en trends worden meegenomen. Iedere special belicht een ander onderdeel binnen de petrolbranche. Meer weten? Neem contact op met Bas van Eekelen (GfK): bas.van.eekelen@gfk.com, Alle Hans Hiemstra (Orange Peak Company): hiemstra@orangepeakcompany.com of Patrick van der Zee (IRI): patrickvander.zee@iriworldwide.com.
Bron: Out.of.Home Shops