Klagende_gasten_horeca.jpeg Foto via Quinyx

Onderzoek

Klagende gasten zorgen voor negatieve werksfeer horeca

AMSTERDAM – Klagende gasten in de horeca zorgen bij veel medewerkers voor een negatieve werksfeer. Jongere horecamedewerkers hebben daar vaker last van dan ouderen. Onderzoek door softwareleverancier Quinyx onder eerstelijnsmedewerkers toont dit aan.

Redactie |

Bijna de helft van de horecamedewerkers ervaart regelmatig een negatieve sfeer op de werkplek door klagende gasten. Een op de vijf medewerkers geeft in het onderzoek aan dat klagen over de hoge prijzen de oorzaak voor de negatieve sfeer is. Veel vaker geven medewerkers aan dat klanten steeds ongeduldiger worden. Ruim een op de drie medewerkers geeft het klagen van ongeduldige gasten aan als oorzaak.

Leeftijd
Opvallend is dat vooral jongere medewerkers vaker een negatieve werksfeer ervaren dan oudere collega’s. Van de medewerkers uit de Gen Z leeftijdsgroep, 18 tot 25 jaar, geeft iets meer dan de helft aan dit te ervaren. Voor Millennials, 25 tot 45 jaar, is dit 43% en voor horecamedewerkers boven de 45 jaar is dit slechts een kwart.

"Het is zorgwekkend dat een aanzienlijk deel van het horecapersoneel negatieve werkervaringen heeft door klagende gasten,” vertelt Erik Fjellborg, ceo van Quinyx. “Het welzijn van het personeel moet altijd voorop staan. Gelukkige en tevreden medewerkers presteren beter en dragen bij aan een positieve en productieve werkomgeving.”

Bron: Out.of.Home Shops

Lees meer over: