AMSTERDAM – Naast het grote Karma kebab vlaggenschip in Utrecht is er een nieuw restaurant in Amsterdam geopend. Er wordt meteen doorgepakt met volgende stappen richting het openen van meer vestigingen de komende jaren: vijftig locaties en een revolutie in de horeca.
Wat begon als een experiment op Lowlands, is inmiddels uitgegroeid tot een duurzaam en toonaangevend merk in de foodindustrie. Waar de foodtrucks van Karma Kebab een vaste waarde zijn geworden op festivals door heel Europa, zetten ze nu ook de groei van het merk door in de horeca. “We hebben grootse plannen, maar blijven altijd trouw aan onze roots: lekker eten, lekker flirten en natuurlijk een dansje wagen”, lacht Pascal Labrie, oprichter van Karma Kebab.
Meest duurzame festivalsnack
Sinds de lancering in 2018 heeft Karma Kebab een transformatie teweeggebracht in de (plantaardige) voedingssector. “In het afgelopen jaar hebben we een miljoen eetmomenten omgezet in duurzame keuzes. Dit heeft geresulteerd in het redden van 5.000 lammetjes, het besparen van 11 miljoen liter water en een vermindering van de CO2-uitstoot met 1.280 kg CO2-equivalent”, aldus Labrie. “Deze cijfers illustreren de impact van bewuste keuzes en bevestigen dat we met een beetje creativiteit en smaak echt een verschil kunnen maken.”
Voorop lopen
De focus ligt, naast festivals, inmiddels ook op het openen van horecalocaties en het uitbreiden van de horecaconcepten. “Utrecht is onze flagshipstore, Amsterdam wordt onze kleine buurtlocatie. Daarnaast hebben we plannen voor een tussenmodel met terras. We willen ons merk wereldwijd uitrollen en uiteindelijk vijftig zaken openen”, zegt Ivo van der Pauw, medeoprichter van Karma Kebab. “Ons product gebruiken we inmiddels niet meer alleen voor onszelf; we ontwikkelen met geselecteerde partners in de industrie gerechten en applicaties die passen binnen onze kernwaarden. Zo lopen we voorop met onze partners in de switch naar meer plantaardige voeding.”
Good Karma
Sinds 2022 is Karma Kebab officieel B Corp gecertificeerd. Dat betekent dat zij ook zorg dragen voor mensen, de planeet en de toekomst. "Duurzaamheid betekent voor ons niet alleen plantaardig en ‘clean-label’ werken, maar ook lokaal produceren”, legt Van der Pauw uit. "Daarom maken we kebab van Hollandse knolselderij. Ons doel is om kebab, een gerecht met een eeuwenoude traditie, opnieuw uit te vinden voor de 21e eeuw.”
Bron: Out.of.Home Shops