KAATSHEUVEL – Een jaar geleden introduceerde Milram – het hoofdmerk van DMK Group, een van de grootste zuivelcoöperaties met zo’n 4500 Duitse en Nederlandse boeren – zijn zuivelmerk in Nederland op de Horecava. Dit jaar stond het bedrijf opnieuw op de vakbeurs met zijn kant-en-klare desserts, het typisch Duitse schmand, kookroom in de varianten 5%, 15% en 20%, en yoghurt en kwark in vijf kilogram-emmers. Maarten Ploos van Amstel, marketing manager bij Milram Foodservice Benelux, vertelt in een interview met Out. of.Home Shops wat het zuivelmerk zo uniek maakt.
Het Milram-merk bestaat in Duitsland al ruim vijftig jaar. “Het zuivelmerk is daar marktleider binnen de retail- en foodservicebranche. DMK heeft in Nederland al het merk Uniekaas binnen de supermarkt en daar is Milram Foodservice aan toegevoegd. In Nederland bestaat het assortiment uit acht categorieën: slagroom, kookroom, pudding en desserts, kwark, dessert-kwark, zure room, yoghurt en fruityoghurt”, vertelt Ploos van Amstel. Binnen deze segmenten zijn diverse lactosevrije producten en producten met minder vet te vinden. Daarnaast heeft Milram vijf kilogram-emmers voor yoghurt, fruityoghurt en kwark. Op de Horecava werden de kant-en-klare desserts in het zonnetje gezet.
Klein team
Hoewel Milram met een uitgebreid zuivelassortiment de Nederlandse markt bestormt, is het team nog klein. Maarten Ploos van Amstel vormt samen met Jan Peters (sales director), Paul Liefkens (sales manager) en Rens de Wit (commercial support) het team van Milram Foodservice Benelux. “We zijn een klein team met veel kennis en persoonlijke aandacht voor onze klanten. Regelmatig zitten we met klanten om tafel om te brainstormen. Ons team is daarnaast enorm toegewijd en transparant. We zijn over alles eerlijk en open”, meent de marketing manager van het team.
Milram Foodservice is twee jaar geleden gestart met een onderzoek naar mogelijkheden op de Nederlandse markt. Waar is vraag naar en hoe kan DMK daar met Milram op inspelen? Dat waren de belangrijkste vragen. “Uit het onderzoek blijkt dat er nu veel focus ligt op het hoge segment met daaronder een versnipperd landschap. Voor Milram liggen daar kansen. Wij focussen heel erg op casual dining, het middensegment van de horecamarkt. We horen van meerdere klanten dat wij met de introductie van Milram een gat in de markt opvullen. Dat doen we met een breed assortiment, dat goed betaalbaar is en van hoge kwaliteit. Echt het value-for-moneyprincipe. Daarnaast willen we een challengerrol invullen. De producten uit ons brede assortiment zijn van constante kwaliteit, scherp geprijsd én bieden veel gebruiksgemak”, zegt Ploos van Amstel.
Onderzoek
Om te kijken naar welke producten precies vraag was, maakte Milram gebruik van data van onder meer Foodstep, voerden ze foodtests uit bij Boefkik en hielden ze een enquête in samenwerking met Group7. “We hebben duizenden chefs gevraagd naar de belangrijkste ontwikkelingen en wat voor hen essentieel is bij nieuwe producten. Wij hechten waarde aan het chef-voor-chef denken. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat personeelstekort een grote rol speelt in de keuze voor producten”, licht de marketing manager toe. Gebrek aan voldoende personeel betekent dat er een toenemende vraag is naar gemak. Milram heeft om die reden de kant-en-klare desserts naar Nederland gebracht. Verder blijkt dat koelruimte vaak niet in overvloed aanwezig is. “Daarom zijn alle literpakken binnen ons assortiment ambient. Dat betekent dat ze houdbaar zijn buiten de koeling.”
Prijs-kwaliteitsverhouding
Naast gemak blijkt prijs een belangrijke factor te zijn voor de ondervraagde chefs. “Vanwege DMK in Duitsland hebben we veel volume, van waaruit we eerlijke prijzen kunnen bieden in de markt. Tel daar de kwaliteit bij op en je hebt een goede prijs-kwaliteitsverhouding”, zegt Ploos van Amstel. Een andere ontdekking die Milram deed, is dat lactose-intolerantie de op een na grootste allergie is in Nederland en dat mensen gezonder willen leven. “Minder vet en dat soort dingen. Vandaar dat we lactosevrije producten hebben en producten met minder vet. Daarmee spelen we in op de trends van nu.”
Net zo lekker?
De vraag is of die producten net zo lekker zijn als de varianten met meer vet. Om chefs ervan te overtuigen dat dit daadwerkelijk het geval is, stond chef-kok Chris de Jong van restaurant Aan de Dijck in Bergambacht op de stand van Milram om gerechten te maken met de producten van dat merk. Hij maakte onder andere een truffelsoep geserveerd met kookroom 5%. “We krijgen van vele bezoekers te horen dat de smaak van de soep overeind blijft met deze kookroom. Ze proeven ook weinig verschil met niet-lactosevrije kookroom. Het is lekker”, stelt de marketing manager.
Kant-en-klare desserts
Niet alleen de truffelsoep viel in de smaak bij de Horecava-bezoekers, want ook de kant-en-klare panna cotta en crème brûlée werden hartelijk ontvangen. “We zien de vraag naar deze producten toenemen. Ze spelen uitermate goed in op de vraag naar gemak”, legt Ploos van Amstel uit. De kant-en-klare desserts hoeven enkel opgewarmd en daarna gestort te worden, om vervolgens in de koelkast op te stijven. “De chef kan nadien nog een eigen twist eraan geven met toppings, zoals fruit.”
De marketing manager vindt de desserts zelfs zo handig en makkelijk dat hij ze thuis met kerst maakte voor zijn familie. “Je hebt soms gewoon niet de tijd om desserts uren te laten opstijven. Het is echt heel makkelijk. Het is natuurlijk niet 100% kant-en-klaar, maar dat is ook niet wat de markt wil. We vinden het belangrijk dat chefs er nog hun eigen draai aan kunnen geven.” Dat is precies hetgeen de chef-kok op de Horecava liet zien. Hij werd door het team van Milram uitgedaagd om eens iets anders dan normaal te maken. “Hij heeft een dessert gemaakt van onze schmand, een typisch Duits product dat tussen zure room en crème fraîche zit. Dat daar een dessert van wordt gemaakt, is best wel verrassend, want schmand gebruik je in Duitsland normaal gesproken voor flammkuchen”, vertelt Ploos van Amstel. Chef De Jong maakte op de Horecava een espuma met schmand en mango-passievruchtcoulis.
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Bekendheid en distributie
In Duitsland is het assortiment van Milram nog veel uitgebreider, maar de producten die in Nederland beschikbaar zijn, zijn zorgvuldig geselecteerd. “We zijn aan het kijken om ons assortiment in de toekomst uit te breiden, maar de focus ligt nu vooral op het creëren van bekendheid. We bestaan hier pas één jaar, dus we hebben nog veel terrein te winnen”, legt Ploos van Amstel uit. “We willen graag onze distributie uitbreiden. We liggen nu bij Bidfood, Chefs Culinar en VHC Jongens. Daarnaast zijn de gesprekken met andere grossiers in de markt in een vergevorderd stadium.” De doelgroep van Milram betreft instellingen, horeca en catering, met een focus op de inkoper en de chef.
Chef over Milram
De reacties die Milram Foodservice Benelux het afgelopen jaar kreeg, zijn erg positief, aldus de marketing manager. Op de Horecava heeft hij nog meer mensen kennis laten maken met het zuivelmerk. Chef De Jong, die in de keuken van de stand stond, is erg te spreken over de artikelen. “De producten zijn sowieso heel makkelijk en de prijs-kwaliteitsverhouding is goed. Daarnaast is er nog genoeg ruimte om je eigen invulling te geven. Wat kan ik er nog meer over zeggen? Het is gewoon ontzettend lekker. Ik heb een eigen restaurant en daar gebruik ik verschillende producten van Milram. Je kan er oneindig veel kanten mee op.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.