HAARLEM – Al ruim 40 jaar kopen veel klanten van Ikea een hotdog na het winkelen. Vanaf 10 juli is die er ook in een plantaardig alternatief verkrijgbaar. Net als de andere plantaardige opties bij de meubelketen is ook deze hotdog lager in prijs dan de kipvariant. Daarmee wil Ikea het kiezen voor plantaardig stimuleren.
De plantdog heeft volgens Ikea dezelfde bite en rokerige smaak als de kipvariant en ziet er hetzelfde uit. Hij is onder andere gemaakt van rijsteiwit, wortel, ui en zoete aardappel en er zitten geen toegevoegde suikers in. ‘We hopen zoveel mogelijk mensen positief te verrassen met de smaak van de plantdog. Als bekende, grote retailer heeft Ikea de verantwoordelijkheid om duurzame consumptie te stimuleren. Dit betekent dat we onze plantaardige alternatieven zo aantrekkelijk mogelijk moeten maken. Dit doen we niet alleen met de receptuur maar ook met de prijzen. Die zijn van onze plantaardige opties altijd lager dan die van hun vleesvarianten”, zegt Marcel van Geijn, food manager bij Ikea Nederland.
De helft is vega
Bij de restaurants van Ikea bestaat inmiddels de helft van het aanbod van warme gerechten uit vegetarische gerechten. Er was al een veggiedog, plantaardig softijs en vega Zweedse balletjes. Ikea laat weten dat steeds meer mensen hiervoor kiezen. Zo kiest 28% van de klanten voor de vegetarische of plantaardige Zweedse balletjes, in plaats van de variant met vlees. En 18% van de klanten kiest niet voor de kiphotdog, maar voor de veggiedog die sinds enkele jaren bij Ikea te koop is. Ook de veggiedog is plantaardig, maar destijds geïntroduceerd voor de vegetariër. Met de nieuwe plantdog wil Ikea de doorgaans vleesetende klant uitnodigen om plantaardig te eten. Een hotdog die hetzelfde smaakt en hetzelfde uiterlijk heeft én ook nog eens goedkoper is kan deze groep wellicht over de streep trekken.
Bron: Out.of.Home Shops