20241104_172411.jpg

Horecagroothandel VHC Jongens omarmt de korte keten

OOSTZAAN – De vraag naar regionale en lokale producten in horeca en catering is stijgende. Er is veel voor nodig om aan die vraag te voldoen. Het belangrijkste is een goede samenwerking tussen verschillende partijen: producenten en organisaties, groothandels en horecaondernemers. Want de laatste groep bepaalt natuurlijk de vraag en de behoefte aan lokaal en regionaal. Out.of.Home Shops schuift aan bij het Boerenjongensdiner van groothandel VHC Jongens, waar chef-kok Leon Maizarac van Grand Hotel Karel V kookt voor gasten uit de gehele (korte) keten.

Nanja Pol |

Groothandels pakken steeds meer hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in de foodbranche, als het gaat om mens en milieu. VHC Jongens betrekt zoveel mogelijk alle partijen in de keten om een zo groot mogelijke impact te maken. Tijdens een inspiratieavond, waarbij een Boerenjongensdiner wordt geserveerd voor de klanten, komen organisaties en leveranciers met een korte keten van boer tot bord, aan het woord. “Minder kilometers dus minder uitstoot”, aldus VHC Jongens. Dat geldt niet alleen voor de leveranciers, maar ook voor de afnemers van de Oostzaanse groothandel: zoveel mogelijk regionale klanten die dicht bij Oostzaan zitten, om CO2-uitstoot te verminderen. Liever een klant binnen een straal van 40 kilometer dan een landelijke klant met veel logistieke kilometers.

Biodiversiteit
Een mooi voorbeeld van samenwerking door de hele keten geeft Michel Penterman, ondernemer en impactmaker. Hij vertegenwoordigt Natuurzuivel en Boeren van Amstel. Hij legt uit: “Boeren van Amstel is een coöperatie van duurzame boeren. We maken extra geld vrij voor natuurprestaties en de weidevogels in het Amstelland, de achtertuin van Amsterdam, en staan voor bescherming en uitbreiding van biodiversiteit. Van elke liter verkochte melk gaat twee cent weer terug naar de boeren. Zij maken hoogwaardige melk die heel erg geschikt wordt gevonden door barista’s voor de bereiding van cappuccino’s en lattes. De melk is consistent, heeft een goed eiwit-, vet- en lactosegehalte. Erg geschikt voor de horeca dus. We leveren op bestelling aan VHC. Dat kan omdat we schaalbaar gericht kunnen werken.”

Dutch Cuisine
VHC Jongens is samen met de provincie Noord-Holland, de gemeenten Amsterdam en Haarlem, BIO NH, Caring Farmers en Zuivel van Reijer, betrokken bij ‘Biodiversiteit op je Bord’, van Dutch Cuisine, een organisatie van en voor chefs. Horeca en cateraars kunnen biodiversiteitvriendelijke producten op de menukaart zetten en producenten stimuleren om rekening te houden met natuur en landschap. Ook Boeren van Amstel heeft zich aangesloten. Penterman komt met een voorbeeld: “Per verkochte kilo van onze zojuist gelanceerde Amsterdammer kaas zaaien wij een vierkante meter biodiversiteit in en dragen we samen bij aan meer dan 100.000 m² extra biodiversiteit in het Amstelland. Die strook biodiversiteit wordt zichtbaar gemaakt en gemonitord voor de klanten van VHC Jongens.”

"Samenwerking met streekproducenten gaat verder dan inkopen en verkopen"

Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Marit Timmerman van Amsterdam Made, een platform voor makers van Amsterdamse producten, benadrukt het belang van een goede samenwerking tussen groothandels en regionale leveranciers. “VHC Jongens is een belangrijk afzetkanaal voor ons netwerk. Andersom is de samenwerking een verrijking van het assortiment van de groothandel. We leveren tijdens Amsterdam 750 jaar een jaar lang 12 producten met het keurmerk lokaal. We zijn erg blij met deze samenwerking.” aldus Timmermans. Dat vindt ook Carlo Verhart, programmamanager van ‘Voedsel Verbindt’, een platform voor Agri & Foodinitiatieven in Noord-Holland en Flevoland: “Wij zetten ons in voor een duurzaam, regionaal en circulair voedselsysteem, met ons netwerk binnen het onderwijs, de bankwereld, de logistiek en de voedselstromen. Daarin vormen we een belangrijke partner voor VHC Jongens.”
Bas Cloo van Dutch Cuisine legt uit waarom de zichtbaarheid van impactinitiatieven zo noodzakelijk is voor de out-of-homemarkt: “Chefs moeten kunnen zien waarmee ze aan de slag kunnen. Het is de bedoeling is dat echt iedereen in de keten zijn verantwoordelijkheid pakt. Onze samenwerking met VHC, al ruim twee jaar lang, helpt daar echt bij.”

Toekomstgericht
Christiaan Bikker is mvo-specialist bij VHC Jongens en houdt zich bezig met klantondersteuning richting de toekomst. Hij zegt: “De samenwerking met organisaties van duurzame projecten zorgt ervoor dat wij een goed assortiment met producten uit de regio kunnen samenstellen. We willen onze klanten natuurlijk zoveel en zo divers mogelijk kunnen aanbieden. Het op peil houden van het aanbod vormt een uitdaging. Die gaan wij aan door bijvoorbeeld te kiezen voor een biologisch diepvriesassortiment, waarbij we kunnen voldoen aan de vraag en kunnen zorgen voor een stabiele prijs. We hebben een koplopersgroep van afnemers die met ons diepvriesassortiment een belangrijke stap in de goede richting zetten. Waarbij wij verantwoordelijk zijn voor de logistiek en de leveringen van duurzame, lokale en regionale producten. Met behulp van onze partners en onze klanten maken we dus gezamenlijk deel uit van de bewustwording en de verantwoordelijkheid.”

Uit de buurt en seizoensgericht
Bart Schagen, chef-kok van De Tuynkamer uit Hoorn, vindt dat een logische zaak. Hij merkt dat mensen best bereid zijn om een beetje meer te betalen voor een puur en eerlijk streekgerecht. Schagen: “Ik werk bijvoorbeeld met vlees van kalveren uit de buurt. Vlees waar lange afstanden voor worden afgelegd, Zuid-Amerikaans rundvlees bijvoorbeeld, gebruik ik liever niet in mijn keuken. Het gaat mij om het welzijn van de dieren. En van de Nederlandse boeren, die hebben heel wat weg te kauwen. Ook vind ik groenten heel inspirerend. daar werk ik graag mee, liefst uit de buurt, natuurlijk, en seizoensgericht. Met passie en liefde. Waarom zou je sperziebonen van ver weg willen eten, als er zulke mooie producten van het seizoen van dichtbij voorhanden zijn? Door die visie met gelijkgestemden te delen en samen te werken, kunnen we onze gasten ook een beetje bewuster maken. Hoe mooi: producten van het land, op het bord van onze gasten.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.