Borrelmaatjes _ Les Potaperos Van Geloven_72dpi_1280x853px_E_NR-6409.JPG

Hoe haal je meer marge uit je borrelplank?

TILBURG – Van een portie bitterballen en een blokje kaas naar een tafel vol lekkers uit de hele wereld, de borrel heeft een ware metamorfose ondergaan. Dat weten ze als geen ander bij Van Geloven, dat al jarenlang haarfijn weet aan te sluiten op ieders borrelwensen. Daarvoor houdt Yvonne Schillemans, senior trade marketeer out-of-home bij de snackfabrikant, scherp de trends in de gaten. “Op de moderne borrelplank is er voor elk wat wils.”

Renée Salome |

“Het borrelen heeft een steeds grotere plaats ingenomen in de Nederlandse horeca”, opent Schillemans het gesprek. “Er is echt veel veranderd in de afgelopen 5 jaar. Wat meteen in het oog springt is hoe uitgebreid de borrelkaart van nu is. Kon je voorheen enkel kiezen uit een portie bitterballen en een blokje kaas, nu zien we veel meer verschillende snacks op de kaart staan, waaronder veel vegetarische of zelfs veganistische opties – en dat alles in uiteenlopende wereldse smaken”, legt Schillemans uit.

Eetborrel
Waar we ook niet omheen kunnen: de véél langere borreltijd. Schillemans: “We eten niet meer drie keer per dag, maar de hele dag door. Dat betekent dat er veel meer eetmomenten zijn ontstaan. Bij Van Geloven spelen we in op deze trend door producten te ontwikkelen die hierbij passen.” Zo’n gezellige samenkomst met vrienden en familie mondt maar al te vaak uit in een ‘eetborrel’; er zijn al zoveel koude en warme hapjes gegeten dat de warme maaltijd wordt overgeslagen. Voor de ondernemer betekent dit dat het loont om in plaats van uitgebreide maaltijden juist kleinere gerechten – ‘hapjes’ – aan te bieden. Die kunnen makkelijk worden gedeeld en dienstdoen als borrel of uiteindelijk als hele maaltijd. Schillemans: “Shopperonderzoek van het FSIN wijst uit: het leven van de zogenaamde ‘gemaksgeneraties’ draait om gemak en genieten. En wat is er nu makkelijker dan een borrel buiten de deur? Om van het genieten maar te zwijgen…”

yvonne schillemans.jpg Yvonne Schillemans is senior trade marketeer out-of-home bij Van Geloven.
"Borrelen neemt steeds grotere plaats in"

Vega(n)
En dan is er nóg een trend die de borrelwereld op z’n kop heeft gezet. De alom geliefde bitterballen, blokjes kaas en plakjes worst hebben gezelschap gekregen van borrelsnacks die geen vlees, vis of zuivel bevatten. Hiermee kan een veel breder publiek van de borrel genieten. Schillemans: “Kaassnacks als de Nacho Cheese bites van Mora zitten echt in de lift. Deze licht pikante snack is geïnspireerd op de bekende Mexicaanse nacho’s met kaas en heeft een crispy bite van tortilla chips en cornflakes. Maar ook de Van Dobben Vegetarische bitterballen en kroketten zijn echte hardlopers. Ze hebben net zo’n rijke smaak, zacht vloeiende ragout en krokante korst als de varianten met vlees.” Schillemans vindt dan ook dat de Nacho Cheese bites en vegetarische bitterballen niet mogen ontbreken op een samengestelde borrelplank. “Hierop liggen namelijk zowel hapjes mét vlees en vis als zonder. Zo is er voor ieder wat wils. Borrelliefhebbers – en wie is het niet? – houden sowieso van veel keuze op de borrelplank. Dat blijkt ook wel uit de verkoopcijfers van onze Borrelmaatjes, een premium mix van verschillende van onze snackmerken in miniformaat. In één verpakking zitten mini-rundkroketten van Kroketterij de Bourgondiër, kleine kaassoufflés van Souflesse, Crispy Chick’n-stukjes van Mora, bamischijfjes Oriental van Welten, kalfscroquetjes van Van Dobben en minifrikandellen van Van Lieshout”, zet Schillemans uiteen.
Wil je als ondernemer nog meer lekkers op de borrelplank leggen, dan weet Van Geloven precies wat je te doen staat. De snackgigant inspireert niet alleen met de eigen borrelsnacks, maar geeft ook tips voor wat er nog meer op de plank kan, zoals noten, toastjes, olijven en smeersels. En er kan nóg meer met de borrel, weet Schillemans. “We zien steeds vaker dat ondernemers pairings aanbieden. Dit kan een high beer zijn met borrelplanken, maar we zien ook steeds meer cocktailachtige pairings of een high wine pairing”, vertelt de trade marketeer.

Zichtbaar maken
Ook over de borrelplank zelf valt nog het een en ander te zeggen. Heerlijke borrelhapjes moeten immers ook aantrekkelijk gepresenteerd worden. Of zoals Schillemans het formuleert: “Met het zichtbaarder maken van je borrelplank haal je meer marge uit de borrel.” Daar weten ze bij Van Geloven alles van. “Onze mooie houten serveerplank voor de bitterballen van Kroketterij De Bourgondiër is een groot succes. Reden voor ons om opnieuw een uniek serveeritem te introduceren, ditmaal voor de Borrelmaatjes. Dit voorjaar lanceren we een unieke custom made serveerschaal met twee geïntegreerde dipschaaltjes. Want bij een uitgebreide borrel horen de lekkerste sausjes. De Borrelmaatjes Dubbeldipper, zoals we de nieuwe serveerschaal noemen, wordt via een grootschalige campagne aangekondigd. Blijf ons vooral in de gaten houden!”, besluit Schillemans.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.