beer-676541_1920.jpg

Heineken verkoopt meer bier in 2022

AMSTERDAM – Bierbrouwer Heineken heeft een goed jaar achter de rug. Ondanks dat het de prijzen meerdere malen heeft moeten verhogen om de gestegen kosten te dekken, heeft het bedrijf meer bier verkocht. Vooral in Azië werd rond de 60% meer bier verkocht. In de andere markten was de stijging onder de 5%.

Redactie |

Heineken heeft in 2022 bijna 257 miljoen hectoliter bier verkocht, een stijging van 7% ten opzichte van 2021. Verschillende prijsverhogingen om de gestegen kosten het hoofd te bieden zorgden voor een hogere totale omzet. Die kwam 19% hoger uit op 34,6 miljard euro. De operationele winst steeg met 30,7% naar 2.8 miljard euro. Hierin zijn overnames en verkopen buiten beschouwing gelaten.

Volgens bestuursvoorzitter Dolf van der Brink blijven de premium merken als Heineken boven verwachting presteren. De introductie van Heineken Silver heeft daar ook een aandeel in. “We hebben een evenwichtige groei gerealiseerd door verantwoord te prijzen, een volgende stap te zetten in ons productiviteitsprogramma en te blijven investeren in onze merken en capaciteiten. In vergelijking met 2019 is het volume nu volledig hersteld, de netto-omzet stijgt autonoom met bijna 18% en het bedrijfsresultaat met ruim 11%”, aldus Van der Brink.

De brouwer verwacht voor dit jaar toch weer prijsstijgingen te moeten doorvoeren. Vooral in Europa verwacht het bedrijf dat de kosten voor energie en ingrediënten verder zullen stijgen. Toch hoopt Heineken dit jaar meer bier te verkopen.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops