Dunkin store Van der Valk Hotel Hoorn.jpg De Dunkin' store in Van der Valk Hoorn

Horeca

Van der Valk neemt meerderheidsbelang in Dunkin'

UTRECHT - Van der Valk International (VDVI) heeft een meerderheidsbelang genomen in Dunkin’ Nederland en België. De hotelketen heeft nu iets meer dan 70% van de aandelen in handen. Deze strategische overname is een aanvulling op de huidige portefeuille van hotels en foodconcepten. Het bedrijf ziet in Dunkin’ een enorme potentie tot groei en dat past binnen de uitbreidingsstrategie in de Benelux.

Gerard van Oosbree |

De samenwerking tussen beide bedrijven is al een aantal jaren in de maak. “Eigenlijk is het begonnen in de coronaperiode. Wij hebben toen containers ingezet als verkooppunten. Een aantal daarvan hebben we bij Van der Valk neergezet en dat is opgevallen”, zegt Roberto Fava tegen Out.of.Home Shops. Hij is zelf de kleinste van de drie aandeelhouders en heeft de leiding over Dunkin. “In die periode zijn we al gaan praten over samenwerking. Mijn voormalige compagnon en mede-aandeelhouder vond het toen nog te vroeg om te verkopen. We waren net begonnen en met de toenmalige waarde van het bedrijf zouden we onszelf te kort doen."

Toestemming
Eind vorig jaar werd de knoop doorgehakt en werd er besloten dat VDVI in een keer een meerderheidsbelang zou nemen. “Daar moest nog wel toestemming voor komen vanuit de Verenigde Staten, waar de hoofdfrancisegever zit. Die toestemming kwam onlangs dus kunnen we het nu bekendmaken. Van der Valk is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari eigenaar geworden. We hebben daar al op voorgesorteerd en het afgelopen jaar gewerkt aan nieuwe plannen.”

Op de vraag wat Van der Valk gaat toevoegen aan Dunkin’ is Fava duidelijk. “Wij zijn ooit vanuit het niets begonnen met het plan 25 winkels te openen. Dat zijn er na zes en een half jaar meer dan 75 geworden met een productielocatie in Utrecht. Alles was gericht op die openingen en een echte toekomstvisie was er niet. Wat wij nu gaan doen is de volgende stap, professionaliseren. En dat is nodig voor de afspraken die wij hebben gemaakt met de franchisegever. De komende vijf jaar gaan we nog eens 60 vestigingen openen, 12 per jaar in zowel Nederland als België. Hiertoe hebben we ons verplicht. Wat de verhouding zal zijn tussen de openingen in Nederland en België zullen we gaandeweg zien. We kijken ook naar Luxemburg.” Bij de toekomstplannen hoort ook een nieuwe productielocatie. Eind oktober wordt een locatie van 7000 m² in gebruik genomen.

Vending
Met VDVI kan er ook meer gedacht worden aan uitbreiding van andere manieren om de producten van Dunkin’ aan de man te brengen. “Als eerste zijn daar natuurlijk de mogelijkheden in de hotels. Niet alleen met locaties, maar bijvoorbeeld ook de koffiecups van Dunkin’ op de hotelkamers”, zegt Fava. “We gaan ook aan de slag met een vendingstrategie. Met de huidige technologie van smart fridges en vendingmachines kunnen we onze producten aanbieden op plaatsen waar veel mensen komen, zoals op kantoren, bioscopen en tankstations.”

Gert van der Valk, bestuurder VDVI vult aan: “Om Dunkin' nog steviger in de markt te zetten kijken we ook sterk naar de huidige synergie die we reeds hebben met diverse partners en onze eigen bedrijfsvoering. Het kunnen delen van in,- en verkoopkanalen, logistiek, IT-oplossingen, gastbeleving, medewerkersopleiding en -inzet – we zien heel veel voordelen in deze overname.”

Dienstverlening
“Laten we zeker ook niet vergeten dat we voornamelijk een koffie-bedrijf zijn, het één-na grootste van de wereld”, besluit Fava. “Een product dat natuurlijk naadloos aansluit bij de gasten van Van der Valk en haar gehele dienstverlening.” Dit jaar opent Dunkin’ nog drie winkels waardoor het totaal voor 2023 op 12 komt.

Bron: Out.of.Home Shops