ROTTERDAM – Het was een onvergetelijke zomer voor Coca-Cola Europacific Partners. Daarbovenop komt nog het winnen van maar liefst twee Out.of.Home Awards 2024. Een erkenning voor de inspanningen die het bedrijf heeft geleverd. Zo vertellen Caroline Siegers (associate director Horeca/Leisure), Ramona van Zuylen (associate director Foodservice/On-the-Go) en Naomi Reisel (sr. channel development manager Away From Home).
Fabrikant: Coca-Cola Europacific Partners
Categorie: Koude Dranken
Criterium: Omzetontwikkeling & winstgevendheid
Categorie: Alcohol
Criterium: Omzetontwikkeling
Wat is jullie reactie op het winnen van deze award?
Reisel: “Heel gaaf dat we de awards hebben gewonnen. We zien het als erkenning voor onze inspanningen om samen met onze partners gezamenlijk duurzame groei te realiseren en vooral ook als aanmoediging om zo samen door te gaan.”
Waarom heeft jullie bedrijf deze prijs gewonnen?
Siegers: “We hebben hele sterke merken én plannen, en de hoogste merkvoorkeur onder consumenten. We blijven continu investeren in onze merken, innovatie en activatie om te zorgen dat we de onbetwiste nummer één kunnen blijven. De consument oftewel de gast en onze handelspartners staan centraal in alles wat wij ondernemen. Daarnaast innoveren we binnen het ‘Adult’-segment met een sterk en veelzijdig portfolio, waarmee ondernemers optimaal kunnen inspelen op de behoeften van hun gasten. Ons portfolio biedt flexibiliteit doordat het geschikt is voor gebruik als straight drink, mocktail, of cocktail. Bovendien hebben we veel aandacht voor duurzaamheid. Daar blijven we ook stappen in zetten. Zo hebben we afgelopen jaar bijvoorbeeld onze nieuwe, rode horecakrat geïntroduceerd, gemaakt van 97% gerecycled plastic.”
Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
Van Zuylen: “Waarde creëren voor onze klanten. Zij zijn samen met onze leveranciers cruciaal voor onze business. We maken plannen voor duurzame groei met een focus op win-win, zodat we beiden kunnen groeien en meer waarde toevoegen in de markt en voor de consumenten. Wij geloven in langetermijnrelaties en innovaties, om duurzame groei te kunnen realiseren. We bepalen met elkaar welk assortiment en welke verpakking het beste past. Vervolgens bepalen we hoe we dit het beste kunnen communiceren naar de gast.”
Wat is de kracht van jullie bedrijf in de samenwerking?
Reisel: “We hebben een zeer sterke relatie met onze klanten, zowel groothandels als formules en ondernemers. Daarnaast hebben we jaarlijks ook ‘OPEN’-sessies. Hier faciliteren we gesprekken met klanten, experts, ngo’s en stakeholders over belangrijke thema’s. Samen met uiteenlopende tafelgasten voeren we inspirerende gesprekken over belangrijke duurzaamheidsthema’s zoals diversiteit & inclusie, water, klimaat, verpakkingen en meer. Het doel van OPEN is om elkaar te inspireren, van elkaar te leren en samen stappen te zetten richting een duurzamere toekomst.”
Welke veranderingen zien jullie binnen het out-of-homekanaal?
Van Zuylen: “We zien dat consumenten heel bewust besteden. Wij blijven inspireren om te zorgen dat men kan en wil blijven genieten van een verfrissend drankje. Daarnaast is er veel aandacht voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wetgeving. We werken continu aan diverse projecten en oplossingen om te blijven verduurzamen. Dat leeft ook sterk.”
Wat gaan jullie doen om de samenwerking met groothandels en ondernemers komend jaar te verbeteren?
Siegers: “We zien de awards ook als aanmoediging om voor een belangrijk deel door te gaan waar we mee bezig zijn. Dicht bij de klant en consument blijven en daarmee actueel zijn, blijft van groot belang. Innoveren, kansen pakken van digitalisering en verder verduurzamen blijven speerpunten.”
Wat was voor jullie op zakelijk gebied het afgelopen jaar absoluut een hoogtepunt?
Siegers: “Deze zomer was onvergetelijk! Met Coca-Cola lanceerden we vol trots Endless Summer, onze grootste zomercampagne ooit. Vijf maanden lang hebben we onze fans, samen met onze klanten, de unieke kans geboden om bij de meest onmisbare muziekfestivals en sportevenementen van deze zomer te zijn. Dit sluit naadloos aan bij onze wereldwijde merkfilosofie en de beweging ‘Real Magic’ die we in 2021 hebben ingezet. Voor onszelf was het CO2-neutraal certificeren van onze fabriek in Dongen ook een belangrijke mijlpaal.”