LinkedIn - liggend.png

Horeca

Brede coalitie tegen btw-verhoging

WOERDEN – Diverse organisaties uit de wereld van sport, media, boeken, cultuur en horeca komen in het geweer tegen de voorgenomen btw-verhoging in deze sectoren van 9% naar 21%. De deelnemende partijen zijn ervan overtuigd dat deze grote lastenverzwaring alle Nederlanders gaat raken.

Redactie |

De organisaties uit deze sectoren maken zich grote zorgen en starten daarom een gezamenlijke campagne tegen de hogere btw. Op maandag 3 juni verschijnt er een paginagrote krantenadvertentie in een aantal dagbladen. Daarnaast roepen ze hun achterban, leden en het grote publiek op om de actie te steunen. Dat kan door de advertentie uit de kranten voor het raam te hangen of een selfie te maken met de advertentie en die met de hashtag #geenhogerebtw te posten op de sociale media.

De voorgenomen verhoging van de btw van 9% naar 21% zou inhouden dat bijvoorbeeld sportscholen maar ook sportverenigingen duurder worden. Datzelfde geldt voor het kopen van boeken, je krant of een bezoek aan een museum, concert of een weekendje weg in een hotel. De organisaties zien de verhoging als een ‘extra belasting op de kostbare vrije tijd, het verenigingsleven, nieuwsgierigheid en (mentale) gezondheid van elke Nederlander’.

Eerder zei KHN-voorzitter Marijke Vuik: "Geld ophalen op een manier die de hotel- en uitgaanssector ernstig onder druk zet en uiteindelijk de consument hard raakt, is onwenselijk en onverstandig. Er is niet voldoende gekeken naar de effecten voor de gastvrijheidssector én het welbevinden van Nederlanders. We doen dan ook een dringend beroep op de coalitiepartijen om het huidige lage btw-tarief op logies en culturele diensten en goederen voor álle aanbieders te behouden."

Deelnemende partijen van de campagne zijn:

- NOC*NSF
- KNVB, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond
- Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie
- KHN, Koninklijke Horeca Nederland
-Kunsten ’92
-De Creatieve Coalitie
-Federatie Cultuur: NAPK, de Museumvereniging, VSCD, CultuurConnectie, VOB, VNPF, VvNO.
-Federatie Creatieve Industrie: BNA, BNO, DGA, DDD, MODINT, Buma Cultuur, NAPA, NCP, Dupho, NVPI
-CPNB, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
-Erfgoedplatform
-Kunstenbond
-NDP Nieuwsmedia
-POS, Platform Ondernemende Sportaanbieders
-Goede Doelen Nederland
-VVTP, Vereniging Vrije Theater Producenten
-VVEM, Vereniging van Evenementenmakers
-De Federatie Auteursrechtbelangen
-De Akademie van Kunsten
-De Zaak Nu
-Vereniging Rembrandt
-ENCORE
-Platform ACCT
-Koornetwerk Nederland
-De Popcoalitie
-NVJ, Nederlandse Vereniging van Journalisten
-De Alliantie van Evenementenbouwers
-BAM popauteurs
-NVBF, Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters
-Mediafederatie
-Koninklijke Boekverkopersbond
-Vereniging Rembrandt
-VTTE, Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen

Bron: Out.of.Home Shops

Lees meer over: