ROTTERDAM – Geen betere combinatie dan Jack Daniel’s & Coca-Cola, en dat zit sinds vorig jaar ook in een blikje. Een groot succes, zo blijkt. En er is zelfs een zero sugarvariant geïntroduceerd. Dat vertellen Deena Brown (senior brand manager Jack Daniel’s), Roland van Buchem (ARTD lead NL, CocaCola Europacific Partners) en Margreet van Staalduinen (marketing director, Coca-Cola Nederland). Ze zijn blij met de Beste Introductie-award!
Gefeliciteerd met het winnen van de Beste Introductie 2023. Wat betekent dit voor jullie?
Van Buchem: “We zetten met deze introductie als Coca-Cola onze eerste stappen in de wereld van ready-to-drink dranken met alcohol. We hebben deze introductie in goed partnerschap met Brown Forman opgezet. Het is spannend om deel te nemen in een voor ons nieuwe categorie en ook nog in een categorie die zo hard groeit. Het is een speelveld met andere dynamieken en andere bedrijven, waarbij je het product weer op andere wijze onder de aandacht brengt. Dit is een uitdaging waar we ontzettend veel energie van krijgen en de prijs onderstreept dat we goed gestart zijn. Het moedigt ons verder aan.”
Hoe kijken jullie terug op de introductie?
Van Buchem: “Met trots! Er was reeds een basis gelegd met Jack Daniel’s & Cola maar door de rebranding en het nieuwe recept kregen wij de mogelijkheid om op een andere manier klanten en consumenten te benaderen. De inzet van onze grote groep fieldsales-collega’s heeft ons geen windeieren gelegd. Zij hebben deze uitdaging met een echte ondernemerschapsmentaliteit aangepakt en dit heeft geresulteerd in een significante groei van het aantal plekken waar het te koop is. In het away-from-homekanaal hebben we de grootste groei met dit product gerealiseerd.”
Hoe onderscheiden jullie jezelf met dit product in de markt?
Van Staalduinen: “De samenkomst van twee gerenommeerde merken is in deze categorie nog niet eerder voorgekomen. Daarnaast zien wij dat consumenten op zoek zijn naar vernieuwing, bijvoorbeeld ten opzichte van het biertje, en dus openstaanw voor alternatieven. Jack Daniel’s & Coca-Cola komen samen in een perfecte match om deze behoefte goed in te vullen.”
Wat kunnen we dit jaar voor leuke innovaties verwachten?
Van Staalduinen: “Bij Jack Daniel’s & Coca-Cola zeggen we: Getting together is just the start. We zien in brede zin dat er meer en meer vraag is naar producten met minder calorieën. Daarom lanceren wij deze week Jack Daniel’s & Coca-Cola Zero Sugar in een 330 ml blik.
Daarnaast breiden wij ons assortiment uit met een nieuw product: Absolut Vodka met Sprite. We doen dit om een andere doelgroep te bereiken die een voorkeur voor wodka heeft. Met onze Sprite bieden wij een nieuw product aan: een smooth wodka met een crisp lemon-lime smaak.”
Welke tip wil je meegeven aan afnemers van jullie innovatie?
Van Buchem: “We weten uit onderzoek dat veel consumenten de ready-to-drink drankjes gemiddeld binnen twee uur na aankoop drinken. Goede zichtbaarheid en gekoelde verkrijgbaarheid zijn daarom van essentieel belang. Daarnaast kan het aanbieden van dit type drank ook echt bijdragen aan de groei van onze klanten.”
Wat zijn de plannen voor dit jaar met deze innovatie?
Brown: “De opwinding en enthousiasme rond de lancering van Jack Daniel’s en Coca-Cola door consumenten en de klanten in Nederland zijn fantastisch geweest. De distributie heeft zich extreem snel ontwikkeld en onze aanwezigheid in de diverse outlets blijft groeien met een toenemende vraag naar onze iconische koelkasten. Onze plannen voor 2024 zijn gericht op een grootschalige aanwezigheid op festivals met voortdurende mediaondersteuning. We hebben zojuist Jack Daniel’s en Coca-Cola Zero Sugar aan het assortiment toegevoegd, we zijn zeer tevreden over het eerste jaar van deze samenwerking en kijken ernaar uit om het momentum in 2024 voort te zetten.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.