a-sandwich-3986330_1920.jpg

Onderzoek

Verspilling bij de zakelijke borrel

VEGHEL – Uit onderzoek blijkt dat bij banqueting (vooraf bestelde catering voor vergaderingen en evenementen) 21% van het eten bij lunches overblijft. Bij koffiebijeenkomsten en bedrijfsborrels wordt ruim 40% van de dranken niet genuttigd.

Redactie |

Het onderzoek is geïnitieerd door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties). De uitvoering deed Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door acht cateraars. Deelnemende cateraars zijn Albron, Appél, Compass Group, Hutten, Sodexo, Food&i, Vermaat en Vitam. Deze partijen hebben bij 575 evenementen metingen uitgevoerd waarbij 7.500 kilo voedsel voor circa 7.000 gasten was bereid.

De lunch
In Nederland eten we nog steeds het liefst brood bij de lunch, dus het ligt voor de hand dat dit ook het meest overblijft: 20% van de broodjes wordt niet geconsumeerd. Dat staat gelijk aan een pistoletje met kaas per persoon. Van de dranken blijft 34% onaangeroerd, zeg maar een klein kopje koffie. Opvallend is dat wanneer alleen koffie, thee en water geserveerd worden bij de lunch, daar bijna de helft van blijft staan.

Bitterballen blijven over, taart niet
Logischerwijs bestaan de meest verspilde producten bij koffie- en borrelbijeenkomsten uit dranken:  koffiepauzes zijn goed voor 44% verspilling, ongeveer een grote kop koffie met een koekje. Borrels verspillen circa 37%, een biertje en een bitterbal. Drankjes bij de borrel kunnen gelukkig voor een groot deel hergebruikt worden (bij afgesloten flesjes). Wat opvalt is dat bij specifieke gebaksmomenten geen verspilling van gebak is geconstateerd, terwijl dat bij algemene koffiepauzes wel zo is.

Oplossingen
Maandag 9 september kwamen de cateraars samen om de uitkomsten van het onderzoek te bespreken en zich samen te buigen over mogelijke oplossingen. Veneca: “Onze cateraars besteden veel zorg aan de opgediende producten, het laatste wat ze willen is dat het wordt verspild. Een van de oorzaken is no show. Dat betekent dat wij nóg beter met onze klanten in gesprek moeten over wat ze verwachten aan aantal gasten, maar ook bijvoorbeeld welk type gasten ze verwachten.”

Bron: Out.of.Home Shops