SCHIPHOL - Het gaat KLM Catering Services voor de wind. Met duurzame initiatieven wordt flink op de kosten bespaard zonder in te boeten op kwaliteit.
Het zijn de woorden van Jacques Blaauw, managing director KLM Catering Services (KCS). Het bedrijf op Schiphol is met afstand de grootste inflightcateraar van Nederland met een omzet van 149 miljoen euro (bron: FSIN Food 500) en het beleveren van onder meer maaltijden en dranken voor ruim 55.000 passagiers per dag. Door in crisistijd jarenlang ‘slim’ kosten te besparen zonder te beknibbelen op de kwaliteit, blijft deze positie gehandhaafd. “In het beleid van onze grootste klant en aandeelhouder KLM is opgenomen dat de kosten ieder jaar naar beneden gebracht moeten worden, zonder dat er andere keuzes gemaakt moeten worden voor de kwaliteit aan boord van vliegtuigen. Dit hebben we enerzijds bereikt door samen met de andere ketenpartijen de supply chain te vereenvoudigen. Daarnaast werkt KCS volgens de principes van ‘lean manufacturing’, een managementfilosofie die erop gericht is om maximale waarde voor de klant te realiseren met zo min mogelijk verspillingen. Dit zit helemaal ingebakken bij de mensen op de werkvloer. Elke dag denken zij mee met wat morgen beter of slimmer kan dan vandaag, waardoor de kosten kunnen verlagen.”
Eén van de paradepaardjes binnen KCS is de afvalverwerking. Hoe staat het hiermee?
“Op het gebied van afvalvermindering doen we revolutionaire dingen. Zo is het ons gelukt om de dagelijkse stroom van twintig ton afval die we afstorten te reduceren tot dertien ton. Die zeven ton stroom aan afval halen we eruit door allerlei stoffen te recyclen.”
Lees het volledige interview in Out.of,Home Shops augustus. Vraag hier een abonnement aan.
Bron: Out.of.Home Shops