GROSSOSTHEIM – Vion gaat Salomon Foodworld niet verkopen. Dat heeft het bedrijf besloten na onderzoek. Salomon, dat in 32 landen producten levert aan de foodservice, blijft daarmee integraal onderdeel van het vleesbedrijf.
Vion heeft zich nu uit de Duitse markt teruggetrokken. Salomon heeft zijn hoofdkantoor in Duitsland. “Ons hoofdkantoor bevindt zich weliswaar in Duitsland, maar we zijn inmiddels een bedrijf met een Europese focus en realiseren een groot deel van onze omzet buiten Duitsland”, vertelt Salomon Foodworld directeur, Simon Morris. “Er was zeker geen gebrek aan geïnteresseerde kopers. Uiteindelijk moet het echter voor beide partijen zinvol zijn, zowel strategisch als financieel. Voor ons als management was het altijd belangrijk dat de nieuwe eigenaar ook een strategische meerwaarde voor Salomon FoodWorld zou bieden en zich niet alleen met kapitaal zou inkopen. Vion staat niet onder druk om de divisie te verkopen. Een verkoop moet altijd strategisch en op lange termijn worden bekeken. Met de merken Salomon FoodWorld en FVZ Convenience leveren we een enorme meerwaarde. Het is een afweging of men op korte termijn meer wint met een verkoop dan met de gemiste langetermijnkansen. De out-of-homemarkt is een groeimarkt, en met de merken Salomon FoodWorld en FVZ Convenience kunnen we een enorme toegevoegde waarde leveren. Voor de markt en voor Vion.”
Levering
Maar hoe gaat het dan met de levering van grondstoffen nu de Duitse slachthuizen zijn verkocht? “Deze vraag horen we niet voor het eerst. Wat vaak wordt overzien, is dat bijna 40% van onze producten vegetarisch of veganistisch is”, zegt Morris. “Bovendien zijn we een van de grootste aanbieders van kipproducten in de out-of-homemarkt. Voor varkensvlees spelen de verkopen van Vion in Duitsland een ondergeschikte rol. Onze grondstof voor rundvlees betrekken we uit een uitgebreid Europees leveringsnetwerk, dat ook verschillende Nederlandse Vion-bedrijven omvat. Voor de resterende hoeveelheden van de voormalige Vion-locaties in Duitsland hebben we langlopende leveringscontracten, onafhankelijk van de eigenaar, waardoor ook die levering is verzekerd. Overigens is de beschikbaarheid van rundvlees voor verwerking momenteel een groot thema in de markt, wat de prijzen flink omhoog drijft. We spreken hier van prijsstijgingen van ongeveer 20%. In die zin zijn we blij dat we nu al zo breed gepositioneerd zijn.”
Toekomst
Voor de toekomst ziet Morris goede vooruitzichten. “We willen, zoals altijd, vol gas geven! Onze Snack-Punk-innovaties worden goed ontvangen, zowel de twee spiesen Curry Masala en Pea & Mint, als de Tajine Bites, de Boneless Chik’n Wings en de Chili & Lime Bites. Ook de Smash Burger en het Smash Burger Bun zijn momenteel enorm populair en sluiten perfect aan bij de trends van deze tijd. De innovaties voor 2025 staan al in de startblokken, maar daar kan ik helaas nog niets over verklappen. Op het gebied van duurzaamheid hebben we in 2024 onze CO2-uitstoot met meer dan 60% gereduceerd in Scope 1+2, en willen we ook hier de volgende stappen zetten – wetende dat Scope 3 de veel grotere uitdaging vormt. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat we van plan zijn – dus ik ben zeer optimistisch over de toekomst van ons bedrijf”, aldus Morris.
Bron: Out.of.Home Shops