SEATTLE – Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering kondigde Starbucks aan uit te willen breiden naar circa 55.000 koffiezaken wereldwijd tegen 2030. Dat is ruim een derde meer dan het huidige aantal. Ook uitte de koffieketen de wens ‘meer aan de planeet terug te geven dan het neemt’. Onderdeel hiervan is het gebruik van herbruikbare bekers om afval te verminderen. Deze zullen wereldwijd worden ingezet.
"We hebben een gedurfde langetermijnvisie op duurzaamheid en ambitieuze doelen voor 2030", aldus ceo Kevin Johnson, die even daarvoor aankondigde afscheid te nemen van het bedrijf. "Starbucks-partners over de hele wereld hebben een passie voor het beschermen van onze planeet en vormen het middelpunt van de innovatie die ons in staat stelt meer te geven dan we van de planeet nemen."
Helft minder afval
Om aan de doelstelling te voldoen om afval in 2030 met de helft te verminderen, stapt Starbucks af van plastic voor eenmalig gebruik en test het bedrijf programma's voor herbruikbare bekers in zes markten over de hele wereld. Tegen het einde van volgend jaar zullen klanten hun eigen, persoonlijke herbruikbare beker kunnen gebruiken voor elk Starbucks-bezoek in de VS en Canada. Tegen 2025 wil Starbucks ‘een culturele beweging’ in de richting van herbruikbare producten creëren door klanten bij elk bezoek gemakkelijk toegang te geven tot een persoonlijke of door Starbucks verstrekte herbruikbare beker.
Borrow-A-Cup
Winkelmanager Kim Davis leidt een van de winkels die als eersten ‘Borrow-A-Cup’ testten. “Onze klanten waren enthousiast om iets nieuws te proberen en mijn medewerkers waren erg trots om het uit te testen en feedback te geven om het programma nog beter te maken", aldus Davis. Ze vervolgt: "Ik denk echt dat iedereen wil bijdragen aan een betere wereld en het is onze missie daar beker voor beker een handje mee te helpen." Starbucks blijft het programma testen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Singapore, en het komende jaar zullen er meer landen volgen. Daarnaast blijft het bedrijf klanten aanmoedigen om hun eigen beker mee te nemen en benadrukken dat herbruikbare bekers horen bij de standaard ervaring voor gasten die hun koffie ter plaatse willen nuttigen. Tegelijkertijd verkent Starbucks nieuwe incentives en technologieën voor klanten, zoals wasstations voor de bekers bij cafébalies.
Bron: Out.of.Home Shops