Gen Z.jpg

Onderzoek

Discount in trek bij jongere generatie

AMSTERDAM - Generatie Z (Gen Z) en Millennials hebben een sterke voorkeur voor discountproducten, terwijl Millennials daarnaast ook vaak kiezen voor premiumproducten. Bovendien kopen deze jongere generaties het meest tweedehands. Duidelijke kansen voor retailers.

Redactie |

Een onderdeel van het recente onderzoek van ABN Amro, ‘De kijk van Generatie Z en Millennials op de winkelstraat’, biedt inzicht in de winkelvoorkeuren van vijf verschillende generaties. Uit de aanvullende analyse blijkt dat zowel Gen Z, geboren tussen 2000 en 2015, en Millennials, geboren tussen 1985 en 2000, beide met 43% het vaakst discountproducten kopen in diverse categorieën. De aantrekkingskracht van deze producten ligt vooral in hun lage prijs en basisfunctionaliteit. Of dit ook verband houdt met de beperkte koopkracht of de diverse financiële verplichtingen is onduidelijk, maar geld besparen lijkt een belangrijke factor. De totale groep respondenten, bestaande uit bijna 2200 deelnemers, scoorde hierbij 37%, terwijl slechts een kwart van de oudste generatie, de Babyboomers, voor discountproducten kiest.

Premiumproducten
Uit het onderzoek blijkt verder dat een op de drie respondenten wel eens premiumproducten koopt vanwege hun hoge kwaliteit, ondanks de hogere prijs. Millennials kiezen met 43% het vaakst voor premiumproducten, waarschijnlijk door hun hogere besteedbare inkomen en de statusgevoeligheid die deze generatie kenmerkt. Bij de Babyboomers is dit allemaal minder van belang; slechts een op de vijf koopt wel eens premiumproducten. Opvallend is ook dat zowel Gen Z als Millennials met een overigens bescheiden 11% het vaakst tweedehands producten kopen. Dit kan voortkomen uit duurzame overtuigingen, maar ook wederom om geld te besparen. Hoe ouder de generatie, hoe minder vaak er tweedehands wordt gekocht, slechts 4% bij de Babyboomers.

"Waardevolle aanvulling voor retail: tweedehands premiumproducten"

Retail
Het blijkt dat discountproducten vooral populair zijn in supermarkten (52%) en drogisterijen (46%) vanwege hun dagelijkse gebruik en basiskwaliteit. Premiumproducten worden relatief vaker gekocht in de categorieën elektronica (41%), sport (39%), schoenen (38%) en wonen (36%), waar consumenten meer waarde hechten aan kwaliteit. Voor retailers liggen er duidelijke kansen om deze jongste generatie consumenten, Gen Z en Millennials, meer aan zich te binden door hun assortiment aan te passen. Beide generaties hebben een sterke voorkeur voor discountproducten, en Millennials hebben daarnaast een specifieke voorkeur voor premiumproducten. Met de toenemende bewustwording omtrent duurzamer consumeren, is de verwachting dat het aandeel tweedehands aankopen onder Gen Z en Millennials de komende jaren zal toenemen. Het aanbieden van tweedehands producten, en specifiek tweedehands premiumproducten, kan een waardevolle aanvulling zijn op het assortiment van een retailer.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops