McDonald’s gaat verpakkingen recyclen

OAK BROOK- De vestigingen van McDonald’s wereldwijd moeten in 2025 allemaal de mogelijkheid hebben om productverpakkingen te recyclen. 

Lisa van der Linden |

Dat is het plan dat McDonald’s Cooperation onlangs bekend heeft gemaakt. De keten gaat dat doen door middel van slimmere verpakkingsontwerpen, het introduceren van nieuwe recyclingprogramma’s en een opleiding voor het restaurantpersoneel.Tot nu toe is het in circa tien procent van alle restaurants van McDonald’s mogelijk om de verpakkingen te recyclen. In 2017 was vijftig procent van de verpakkingen in McDonald’s-Restaurants afkomstig van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde bronnen. De fastfoodketen heeft als doel om de honderd procent  te behalen binnen vijf jaar. Dit is een uitbreiding op het huidige doel van McDonalds dat in 2020 honderd procent van de verpakkingen op basis van vezels afkomstig moet zijn van gerecyclede of gecertificeerde bronnen waar geen ontbossing plaatsvindt. McDonald’s begon 25 jaar geleden al met duurzame verpakkingen. Dat resulteerde in onder meer 1 miljoen ton gerecyclede kartonnen dozen en het zorgde voor een afvalvermindering van dertig procent in het decennium dat de fastfoodketen hiermee bezig was.

Verschillen
McDonald’s spreekt haar begrip uit voor verschillende regelgeving en consumentengedrag dat van stad tot stad en van land tot land verschilt. Ondanks dat is het van plan om deel uit te maken van een oplossing om het milieu te verbeteren en invloed te hebben op deze krachtige verandering. Om voor volledige duurzaamheid te gaan zegt de fastfoodketen de voorkeur te geven aan materialen met het FSC-keurmerk. Dat garandeert dat de gebruikte materialen komen uit bossen die verantwoord worden beheerd. Het is volgens de keten ’s werelds meest betrouwbare certificering als het gaat om materialen afkomstig uit het bos. 

Verantwoordelijkheid
De fastfoodketen voelt zich verantwoordelijk om een bijdrage te leveren aan de klimaatverandering.  “Als 's werelds grootste restaurantbedrijf hebben we de verantwoordelijkheid om ons bereik te gebruiken om veranderingen aan te brengen die een betekenisvolle impact zullen hebben over de hele wereld”, aldus Francesca DeBiase, Chief Supply Chain en Sustainability Officer van McDonald's. “Onze klanten hebben ons verteld dat verpakkingsafval de belangrijkste milieuproblematiek is die zij graag zouden willen aanpakken. Het is onze ambitie om veranderingen door te voeren die onze klanten willen.“



 

Bron: Out.of.Home Shops

logo-mcdonalds-voorpui-a900x525.jpg