DIESSEN – Alcoholvrije dranken. Vraag het een willekeurige iemand en de kans is groot dat je iets negatiefs hoort: Dure frisdrank. Druivensap. Waarom zou je ervoor kiezen? De misvattingen over alcoholvrije varianten van drank zijn groot. Misvattingen die Mariëlle Timmermans graag uit de wereld helpt. Zij is eigenaar van Amavine, een online boutique voor alcoholvrije dranken en wijn en jurylid bij de World Alcohol-Free Awards.
Timmermans hoort de opmerkingen ook met enige regelmaat. “Vaak heeft dat te maken met een misser bij de keuze van een alcoholvrije drank”, verklaart ze. “Mensen hebben dan iets uitgezocht, omdat het een mooi etiket heeft. Als het dan tegenvalt, bepaalt die misser dat alle alcoholvrije drank niet goed is. Gebeurt dat bij een alcoholhoudende drank, bijvoorbeeld een wijn die niet lekker is, dan hoort dat erbij en maken ze de volgende keer een andere keuze. Maar bij alcoholvrije dranken is het dan meteen klaar.”
Ontdekkingsreis
Timmermans heeft zelf een heuse ontdekkingsreis gemaakt in de wereld van alcoholvrije dranken. De aanleiding was het drinken van een mooi glas gin-tonic. “Met alcohol wel te verstaan”, zegt ze lachend. “De smaak was perfect en het glas was prachtig opgemaakt met fruit. Ik heb daar zo van genoten, maar dacht ook dat het zo jammer was dat het niet alcoholvrij was. Ik ben vaak de bob als ik met mijn man naar een feestje of verjaardag ga. En dan wil je niet steeds met een glas water of cola staan. Dan wil je ook gezellig staan kletsen met een mooi glas drinken in je hand.”
Na een zware korfbalblessure en een burn-out was Timmermans tijdelijk arbeidsongeschikt en zoekende naar een nieuwe uitdaging. De marketingbaan die ze had in de medische wereld kon ze niet meer uitvoeren. Op de vraag ‘Wat ga je doen?’ was toen het antwoord ‘Waarom niet iets met alcoholvrije dranken’. “Ik ben toen begonnen met het proeven van alcoholvrije dranken en wijn, heel veel proeven.”
Proeven
Ondertussen heeft ze al honderden verschillende dranken geproefd, niet altijd met succes. “Maar soms word je aangenaam verrast”, zegt Timmermans. Voor haar online boutique – ze noemt het liever geen webshop – heeft ze de dranken zorgvuldig uitgezocht. “Ik doe meer dan alleen maar bestellingen aannemen en versturen. Elke drank heeft een persoonlijke proefnotitie op de website. Komt een klant er niet uit, dan kunnen ze mij om hulp vragen via Whatsapp of e-mail. Ik geef ze dan een advies gebaseerd op hun smaakprofiel. Daarom krijg ik de kriebels van de titel webshop”, aldus Timmermans. “Ik wil de betere topdranken een podium geven, teleurstelling voorkomen en een betere match maken. Daar heb ik echt mijn handen vol aan.”
Awards
Ondertussen werkt Timmermans ook aan haar netwerk, zowel nationaal als internationaal. Zo kwam zij in contact met de organisatoren van de World Alcohol-Free Awards. Daar konden ze de kennis die zij in een paar jaar had vergaard, goed waarderen. Ze werd gevraagd om jurylid te worden in een internationaal gezelschap van kenners van alcoholvrije dranken en wijn. “Meestal worden deze dranken beoordeeld samen met alcoholhoudende dranken. Met deze verkiezing was het de eerste keer dat alcoholvrij een eigen event kreeg. Met meer dan 400 inzendingen mag het een succes genoemd worden. Er zit zelfs een Nederlandse winnaar bij, Vinada, die drie prijzen in de wacht sleepte.”
Beleving
Grootste verrassing bij het jureren van de awards waren de sparkling teas. “De alcoholvrije markt is echt een hele creatieve”, legt Timmermans uit. “Naast de alcoholvrije varianten van sterke drank worden er ook steeds nieuwe smaken bedacht. De sparkling teas hebben echt indruk gemaakt. Daar kun je geen vergelijking met een alcoholhoudende drank mee maken dus die hebben een eigen beleving. Er zitten mooie complexe smaken in die ook verrassend goed gaan met eten. Ik voorspel dat we nog veel meer van dit soort ontwikkelingen gaan krijgen.”
Prijs
Veel alcoholvrije dranken en wijnen zitten in dezelfde prijsklasse als hun alcoholhoudende tegenhangers. Volgens de ondernemer wordt dat als vreemd gezien, maar er is zeker wel een verklaring voor. Veel dranken worden gemaakt van hun alcoholhoudende tegenhanger. “Uiteindelijk moet de alcohol eruit gehaald worden en dat is een extra stap in het productieproces. Dan gaat er met de alcohol ook veel aroma verloren. Die moet er dan op een andere manier weer in worden teruggebracht”, legt ze uit. De productieprocessen worden volgens Timmermans steeds beter. Zo is er een proces met vacuümdestillatie. Het de-alcoholiseren kan dan op lagere temperaturen plaatsvinden, waardoor er minder aroma’s verloren gaan. “Je krijgt nooit honderd procent dezelfde smaken. Alcohol is nu eenmaal een smaakmaker in dranken. Het is dus belangrijk om toch een goede kwaliteit te krijgen en dat kost tijd en geld.”
Timmermans heeft in de paar jaar sinds ze met Amavine begon vele klanten kunnen helpen met hun keuze. Daarnaast adviseert ze ook horecagelegenheden om tot goede keuzes te komen voor een alcoholvrije kaart. “Klanten helpen met goede keuzes, daar heb ik mijn missie van gemaakt.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.