section1_page8_article35_1.jpg

Horeca

Gebiedspilot eiwittransitie in Brabantse gemeente Altena

NIEUWVEEN – De gemeente Altena biedt ruimte voor een tweejarig experiment gericht op consumentengedrag, waarin plantaardige eiwitten en de voedselomgeving centraal staan. Onder leiding van de Green Protein Alliance (GPA) en Wageningen University & Research (WUR) loopt er een aantal onderzoeken. Die moeten inzicht geven in de manieren waarop mensen kunnen worden overtuigd en geholpen om meer plantaardig te gaan eten. Out.of.Home Shops sprak met Marianne Karstens van GPA en Muriel Verain van WUR. Beiden zijn nauw betrokken bij het onderzoek dat onder de naam CHIEF (Centrum Hulp bij Innovatie, Educatie en Fascinatie Plantaardige Eiwitten) wordt gehouden.

Gerard van Oosbree |

Waarom is er gekozen voor de gemeente Altena, waar plaatsen als Woudrichem, Wijk en Aalburg en Werkendam onder vallen? “Het is een mooi geografisch afgebakend en representatief gebied”, zegt Karstens. “Onder de 57.000 inwoners zijn alle sociaal-economische klassen vertegenwoordigd. En we kregen medewerking van de provincie, de gemeente en de ondernemers.”
“Het doel van het onderzoek is om te kijken hoe we de inwoners vaker kunnen laten kiezen voor plantaardig”, legt Verain uit. “Via bewustwording willen we de intrinsieke motivatie om vaker te kiezen voor plantaardig, dus vanuit de mensen zelf, stimuleren. De inzichten van het onderzoek kunnen we op een later tijdstip in andere gebieden toepassen.”

Persoonlijk gesprek
“Wat we daar hebben gezien is dat een persoonlijk gesprek een belangrijke factor is”, vertelt Karstens. “Het is ook belangrijk hoe je het brengt. Als je het hebt over vegetarisch of vegan, dan zien mensen dat als een identiteit waar ze misschien niet in mee willen. Als je het over plantaardig hebt, hebben mensen er veel minder moeite mee.”

"Wat we daar hebben gezien is dat een persoonlijk gesprek een belangrijke factor is"
section1_page8_article35_2.jpg De deelnemers aan de inspiratiesessie kregen informatie van diverse sprekers.

Horeca
Voor de horeca in Altena zijn er ‘interventies’ georganiseerd, zoals de proeven worden genoemd. “Altena kent 70 eetgelegenheden”, zegt Karstens. “Daarvan hebben er 20 uit verschillende disciplines meegedaan aan de door ons georganiseerde inspiratiesessie. Tijdens de sessie waren inspirerende vakgenoten zoals Bas Cloo van Dutch Cuisine en Marco Agema van de Snackbar van de Toekomst aan het woord. Ook wethouder gezondheid Shah Sheikkariem vertelde over zijn persoonlijke ervaringen om vaker een plantaardige maaltijd te bereiden.”
Verain: “Wat we daar hebben gemerkt is dat de ondernemers moeite hebben om geschikte producten te vinden bij de groothandels. De producten die wel verkrijgbaar zijn, worden maar weinig gekozen door hun klanten. We proberen ze te helpen door de inwoners meer te motiveren en te wijzen op de plantaardige keuzes die beschikbaar zijn bij de lokale eetgelegenheden. Het is hartstikke interessant voor de ondernemers om met plantaardig te experimenteren. Waar wij ze ook mee helpen is het zichtbaar maken van het assortiment van groothandels. Daar zijn we nu volop mee bezig.”
“In de loop van het onderzoek gaan we ook langs bij de horeca”, vult Karstens aan. “Tijdens een bezoek kijken we hoe de plantaardige producten worden aangeboden. Hoe is de motivatie van het personeel en zijn ze enthousiast over de producten richting de klanten? En natuurlijk zijn we benieuwd naar de gerechten zelf.”

Retailpilot
Het onderzoek zelf richt zich op de verschillende locaties in de voedselomgeving. De retailpilot in de supermarkten is ondertussen afgerond. Op verschillende momenten werden daar proeverijen georganiseerd en werd gebruikgemaakt van een display met interactieve elementen.

Schoolkantine
Op de scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente is een lespakket over plantaardige eiwitten aangeboden. “Dat is ontwikkeld samen met HAS green academy. We hebben op een school een week lang de hele kantine ‘overgenomen’ door in samenwerking met de docenten, facilitaire dienst en de lokale lunchroom een volledig plantaardig assortiment aan te bieden. We hebben wel vooraf de ouders geïnformeerd, maar richting de kinderen is niet expliciet gecommuniceerd dat het aanbod plantaardig was”, legt Karstens uit.
De proef in Altena loopt nog tot eind 2023 om ook de langetermijngevolgen van de interventies te kunnen bepalen. “We volgen een groep inwoners van de gemeente over de hele proefperiode. In het tweede kwartaal komt er een consumentenstudie waarbij we hopen 100 consumenten te volgen. Als we het eindrapport klaar hebben komt er nog een eindevenement voor de stakeholders”, aldus Verain. “Het is belangrijk om persoonlijk in gesprek te gaan, zowel met de supermarktmanagers, de horecaondernemers als de inwoners, om uitleg te geven en mensen te kunnen motiveren.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.