VOORBURG – Op vrijdag 29 juni is de branchevereniging voor foodservice groothandels, Foodservice Nederland (FSN), in de openbaarheid getreden. Onder voorzitterschap van oud-Kamerlid Erik Ziengs gaan zes bedrijven samenwerken om hun specifieke belangen beter in beeld te krijgen van de overheid.
FSN bestaat uit VHC Jongens, VHC Hocras, Sligro, Makro, Lekkerland en Bidfood. Bij elkaar zijn zij verantwoordelijk voor meer dan de helft van de 7,7 miljard die jaarlijks omgezet wordt binnen de foodservice groothandels. De vereniging roept andere horecagroothandels op zich aan te sluiten. De organisatie is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL). Out.of.Home Shops sprak met voorzitter Erik Ziengs over het hoe en waarom van een branchevereniging voor deze specifieke tak van groothandels.
Initiatief
Het initiatief voor een eigen branchevereniging werd al genomen tijdens de coronaperiode, vertelt Ziengs. De toenmalige voorzitter van ONL, Hans Biesheuvel, had in die tijd contact met Cor Jongens en Koen Slippens, respectievelijk van VHC Jongens en Sligro. “De horecagroothandel was niet in beeld tijdens die moeilijke periode”, legt Ziengs uit. “De schade van de coronamaatregelen was enorm in de branche met bijvoorbeeld voorraden over de datum en vrijwel geen omzet. Tegelijkertijd werd de maatschappelijke rol die de sector vervult ook heel duidelijk, omdat zij verantwoordelijk waren voor de bevoorrading van bijvoorbeeld ziekenhuizen. Desondanks kwamen ze niet goed in beeld bij de politiek en de ministeries. Biesheuvel had die contacten wel, en zo konden er uiteindelijke passende afspraken gemaakt worden.”
Na corona werd Ziengs voor Biesheuvel benaderd om voorzitter te worden van een nieuwe branchevereniging. “De foodservice groothandels vallen niet echt in het profiel van ONL, die voornamelijk optreedt namens niet-beursgenoteerde bedrijven. In gesprekken die ik met de groothandels heb gehad was de conclusie dat een eigen brancheorganisatie de oplossing was en dat ik daarvan voorzitter zou worden.”
Inschrijving
In december 2023 nam Ziengs de voorzittershamer van ONL over van Biesheuvel. Ziengs vroeg zich af of hij daarnaast ook nog voorzitter kon worden van FSN. Zowel de raad van toezicht van ONL als de leden van de op te richten brancheorganisatie vonden dat Ziengs door moest gaan als beoogd voorzitter van FSN. In maart 2024 werd de organisatie ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en werd er gezocht naar een goed moment op de oprichting wereldkundig te maken. Dat gebeurde op vrijdag 28 juni tijdens een bezoek aan VHC Jongens.
Over het waarom van een eigen belangenclub kan Ziengs heel kort zijn. “Grote belangenorganisaties zetten vaak heel breed in en daardoor zijn er soms schurende belangen binnen de club. Wat goed is voor bijvoorbeeld grote bedrijven is niet altijd goed voor de andere, kleinere bedrijven binnen de club. De leden van FSN hebben dat zelf aan den lijve ondervonden door zich niet gehoord te voelen binnen hun eigen organisaties.”
Onderwerpen
Bij belangrijke onderwerpen die op dit moment spelen wil FSN de specifieke uitdagingen die de foodservice groothandels daarbij ondervinden, onder de aandacht brengen van de politiek en beleidsmakers. Een van die onderwerpen is de zero emissiezones in steden. “Zo zal een organisatie als Bovag helemaal voor zijn. Die hebben belang bij het verkopen van elektrische busjes. Nu zijn wij helemaal niet tegen, maar lopen hierdoor wel tegen andere uitdagingen aan”, legt Ziengs uit. “Onze leden zitten met de beschikbaarheid en levertijd van elektrische voertuigen, specifiek in 7500 kilogram klasse. Als vrachtwagens de binnenstad niet meer in mogen, geeft dat ook een logistiek probleem. Voor de horeca wordt veel met rolcontainers gewerkt. Als die allemaal moeten worden overgeladen in een hub buiten het centrum, zijn daar weer meer busjes voor nodig. Is dat dan de oplossing die we met z’n allen willen? We gaan tenslotte voor minder verkeer in de binnensteden. Daar is waar we het met de politiek en beleidsmakers over willen hebben en meedenken.” En zo zijn er nog meer onderwerpen als zonnepanelen en net-congestie waardoor er niet genoeg capaciteit is om elektrische voertuigen op te laden.
Politiek
Behalve grote onderwerpen is het volgens Ziengs ook belangrijk om te volgen wat er in de politiek besproken wordt. Met elf jaar in de Tweede Kamer is hij goed op de hoogte van het politieke spel. “In een commissiedebat van de Tweede Kamer kunnen zaken naar voren komen waar de branche op termijn mee te maken gaat krijgen. Daar moeten we dan wel feeling mee houden. Maar ook een onderwerp als voedselsamenstelling is belangrijk voor bijvoorbeeld het assortiment van de groothandels. We gaan nu druk aan de gang om te kijken waar we ons in het tweede halfjaar op gaan focussen. Er komt nog veel meer aan en een goede agenda is uitermate belangrijk.”
Over samenwerkingen met andere belangenorganisaties is Ziengs nog wat terughoudend. “We zijn nog een prille organisatie. We moeten nog goed kijken met wie we willen of gaan samenwerken. Vooralsnog gaan we uit van onze eigen kracht. Waar we kunnen samenwerken is dat prima. Als het onderwerp het nodig heeft maken we onze eigen keuze.”
Foodservice is meer dan horeca
“Onze bedrijven beleveren niet alleen de horeca, maar ook ziekenhuizen, zorginstellingen en gevangenissen”, besluit Ziengs. “Er is dus een belang voor een goede representatie van de branche. Daar staat Foodservice Nederland voor”.
Bron: Out.of.Home Shops.