EDE – Aan de keukentafel ontbijten is al lang geen gemeengoed meer. Steeds meer wordt er buiten de deur ontbeten. Grootste aanjagers zijn de gemaksgeneraties, de Gen Z en Millennials. De oudere generaties zijn conservatiever. Dat blijkt uit cijfers die door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) zijn gepubliceerd.
De laatste zes jaar zijn zowel de frequentie van buitenshuis ontbijten als het bedrag dat er aan wordt uitgegeven, verdubbeld. Een op de vijf consumenten ontbijt tegenwoordig minstens één keer per week buiten de deur. In 2018 was dat nog één op de tien. Werd er toen nog gemiddeld € 6,80 uitgegeven, in 2024 is dat opgelopen tot € 14,48, aldus het FSIN.
Boost
De Gemaksgeneraties hebben ontbijten buiten de deur een enorme boost gegeven. Een derde van de Genz’ers en Millennials ontbijt minstens één keer per week buiten de deur. Daarbij nemen ze geen belegde boterham van huis mee, maar is die ingeruild door een ontbijt on the go dat onderweg wordt gekocht. Van de oudere generaties is Gen X ook een beetje meegegaan in de trend en ontbijten zij ook vaker buiten de deur. Van de Babyboomers zegt 68% nooit een ontbijt buiten de deur te nuttigen.
Onderweg
Supermarkten en treinstations zijn geliefde plekken voor de gejaagde Gemaksgeneraties om eten en drinken voor het ontbijt te kopen. FSIN-directeur Inga Blokker: “Voor de Gemaksgeneraties is onderweg eten en drinken een manier om zichzelf te belonen. Even snel iets lekkers kopen in de supermarkt of op het trein- of tankstation is een genietmoment. Ze hebben dringend behoefte aan indulgence.” Volgens Blokker wordt indulgence de komende jaren ‘richtinggevend’ voor alle foodkanalen. “Voor formules is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren, die de emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van deze levensstijl is daarnaast van groot belang voor de Nederlandse foodservicesector.”
Lunch
Wat voor het ontbijt geldt, is zeker ook waar voor de lunch. Ook buitenshuis lunches heeft een enorme vlucht genomen onder invloed van de Gemaksgeneraties. Hier is het contrast met het gematigde consumptiepatroon van de oudere generaties alleen maar groter geworden. Blokker: “Het consumentengedrag van de Gemaksgeneraties wijkt sterk af van dat van Generatie X en de Babyboomers. De Gemaksgeneraties hebben vaak behoefte aan buitenshuis eten als tegenhanger van de gejaagdheid en de stress die ze ervaren. Deze jongere generaties geven een (veel) groter deel van hun besteedbare inkomen uit aan eten en drinken.”
Bron: Out.of.Home Shops / Levensmiddelenkrant