ROTTERDAM – Coca-Cola in Nederland heeft als doelstelling dat 50% van het verkoopvolume afkomstig is van dranken met weinig of zonder suiker. De drankenfabrikant is met ruim 48% al aardig op weg, zeggen Tessa Spanjersberg (shopper marketing manager bij CCEP Nederland) en Carolien de Kok (marketing manager bij Coca-Cola Nederland). De introductie van de populaire cherry-smaak zonder suiker in het out-of-homekanaal is hier een mooi voorbeeld van. Waarmee die felbegeerde Beste Introductie-award wordt gehaald!
Een Beste Introductie-award winnen, hoe voelt dat?
Spanjersberg: “Dit is de kers op de taart van deze sterke introductie! We zijn ontzettend blij dat we een award krijgen voor Coca-Cola zero sugar cherry, om deze positie te verkrijgen binnen out-of-home, na het eerdere succes met deze smaakvariant binnen het homekanaal. Coca-Cola zero sugar cherry is de nummer 1 smaakvariant onder consumenten; 52% van de gekozen flavours in Nederland is cherry, waarbij de suikervrije variant de groei drijft. Die variatie en keuze binnen ons suikervrije portfolio wilden we ook beschikbaar stellen voor onze klanten in het out-of-homekanaal.”
Kunnen jullie wat vertellen over de weg naar deze introductie?
De Kok: “We bieden de consument keuze uit heerlijke Coca-Colasmaak mét (Coca-Cola original taste) en zónder suiker (Coca-Cola zero sugar). In de groei van Coca-Cola zero sugar bieden we ook variatie voor de verschillende momenten, waaronder Coca-Cola zero sugar cherry, dat al een succesvolle smaak is binnen het homekanaal. We zien dat 1 op de 5 consumenten voor cherry kiest. Daarom hebben we deze succesvolle smaak ook naar het out-of-homekanaal gebracht in de verpakkingsvarianten 500 ml pet, 330 ml blik en 200 ml horecafles.”
Wat zijn de hoogtepunten geweest met dit nieuwe product?
Spanjersberg: “We hebben meerdere middelen ingezet om klanten enthousiast te maken voor deze nieuwe smaak. Een daarvan was dat ze een ‘tasting kit’ konden bestellen, om als een van de eersten Coca-Cola zero sugar cherry te kunnen proeven. In totaal zijn er bijna 3.600 tasting kits besteld, waarmee onze verwachtingen ruimschoots werden overtroffen. Dit heeft geholpen om op korte termijn een brede distributie op te kunnen bouwen onder onze klanten, zoals bij Horeca en FSOTG, maar ook bij onze Petrol- en Cateringklanten.”
Wat is de toegevoegde waarde van het product voor de out-of-homebranche?
Spanjersberg: “Met deze nieuwe en populaire suikervrije smaak willen we graag nieuwe kopers naar de categorie trekken en behouden, met als doel de categorie te laten groeien. Bestaande kopers trekken we aan door variatie te bieden in een product dat zij al kennen. En nieuwe kopers proberen we aan te trekken met deze populaire smaak. Naast de lekkere smaak is deze drank suikervrij. Hiermee bieden we consumenten meer variatie en keuze als het gaat om suikervrije dranken. Dit sluit ook aan bij onze doelstelling dat 50% van ons verkoopvolume afkomstig is van dranken met weinig of zonder suiker. Dit is momenteel ruim 48%.”
De Kok: “Meer dan 80% van ons marketingbudget gaat naar onze suikervrije dranken. In onze communicatie zetten we de ‘zero sugar’ producten ook altijd centraal. De drie nieuwste innovaties voor de out-of-homemarkt zijn Coca-Cola zero sugar cherry, Fanta orange no sugar en de nieuwe Fuze Tea smaak green tea blueberry lavender no sugar. Suikervrije dranken zijn echt een groeicategorie en onze focus ligt op het introduceren van nog meer smaakvariaties binnen het suikervrije portfolio.”
Hoe gaan jullie de innovatie dit jaar ondersteunen?
De Kok: “Om deze variant blijvend onder de aandacht te brengen, zal Coca-Cola zero sugar cherry ook dit jaar onderdeel zijn van verschillende Coca-Cola Real Magic-campagnes in media en in de outlets, zoals de huidige Marvel-campagne en de Coca-Cola zomercampagne.”
Spanjersberg: “Daarnaast zetten we ook in op Coca-Cola zero sugar cherry-activatie bij onze klanten en is dit merk onderdeel van multibrand- en suikervrij-activaties.”
Juryrapport
“Omdat we de ambitie hebben om zoveel mogelijk suikervrije alternatieven te bieden, en door de toenemende vraag naar drankjes met weinig of geen calorieën, zijn innovaties op dit gebied erg belangrijk. Coca-Cola zero sugar cherry verovert een steeds groter deel van ons verkoopvolume; we zien dus dat onze bezoekers deze innovaties waarderen.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.