stadium 33.jpg

Horeca

Amsterdamse ondernemer bouwt zaak om tot EK-stadion

AMSTERDAM - Het EK staat alweer voor de deur. Vanaf dit weekend zit voetbalminnend Nederland aan de buis gekluisterd. Thuis maar ook in bedrijven kleurt het zoetjesaan oranje. De oranjegekte in de horeca varieert van een rij vlaggetjes en een verdwaalde bos rood-wit-blauwe ballonnen tot heuse indoor stadions. Calvin Choi bijvoorbeeld heeft zijn horecabedrijf op de Zuidas omgebouwd tot ‘Stadium 33’.

Nanja Pol |

“Onze 'speeltuin' zal bedekt zijn met weelderig (imitatie)gras, waardoor elke stap wordt omgetoverd tot een stadionervaring”, laat Market 33 weten op LinkedIn. Zo’n opmerking is voor Out.of.Home Shops het fluitsignaal om de ondernemer van de Urban Foodcourt op te bellen. In navolging van het WK in Qatar in 2022 heeft Choi zijn horecabedrijf met de nationale kleuren en met een, als echte, imitatie grasmat in voetbalsferen gebracht. “Market 33 is heel gaaf uitgedost. En dat is slechts een onderdeel van het totaalplaatje. Inmiddels is het opbouwen van het stadion zo goed als afgerond. Met rondom grootschermen en de al aanwezige trappen die als tribune dienen, kunnen bezoekers genieten van het voetbalspektakel dat 14 juni begint”, aldus Choi.  

Vol = vol
Choi vertelt: “Afhankelijk van de speeltijden verwachten we tussen de 20 en 200 bezoekers. Dat is echt even afwachten. Vaste gasten mogen reserveren. Voor de rest geldt: vol = vol. We kunnen zo’n 200 man herbergen, maar dat is ook wel de max. Daarbij wil iedereen natuurlijk wel goed zicht hebben op de schermen. We hebben niet alleen volle bak als Nederland speelt, ook bij wedstrijden van bijvoorbeeld Frankrijk of Polen verwachten we drukte. Veel van mijn gasten wonen en werken in de buurt. Maar ook mensen die van buitenaf komen, willen samen met hun collega’s gezellig een EK-wedstrijd kijken. Het gaat dan niet alleen om de wedstrijd zelf, veel bezoekers, zeker de expats, blijven ook hangen. Helemaal wanneer hun thuisland speelt.”

Lees verder onder de foto ↓

Market 33 oranje 1.jpg Tijdens het WK 2022 was Stadium 33 een grote hit. Foto: Market 33

Entertainment
Market 33 organiseert ook echte halftime shows met cheerleaders en vijftien minuten entertainment in de rust. Choi: “We weten van vorige grote toernooien dat mensen eerder komen en dat je ze langer vasthoudt wanneer je ze entertainment, extra beleving, biedt. Tijdens de wedstrijden is er een heuse stadionspeaker aanwezig om de bezoekers nog meer het gevoel te geven dat ze zich in een echt stadion bevinden. Voetbalfans zitten op de trappen die aanwezig zijn in Market 33. Dat geeft al het effect van een tribune en creëren het gevoel dat je in een stadion zit. En als er een doelpunt valt, gaat de wave door het hele stadion”, legt Choi uit. Ook zijn er twee skyboxen. Die worden gereserveerd door bedrijven en sponsoren. Een skybox kan worden gebruikt voor relaties en collega’s. En daar is animo voor, er hebben zich al flink wat sponsors aangemeld.

'De stroom bezoekers gaat gewoon door'
“We bieden geen speciaal Ek-arrangement aan. Ik zeg altijd: bij ons is de keuze al reuze’. Misschien gaan we combi’s aanbieden of korting op bitterballen”, zegt Choi. “We zetten wel extra personeel in. We hebben goede ervaringen op basis van het WK in Qatar. Er hoeft niet extra ingekocht te worden, maar groothandels Sligro en Bidfood komen voor een extra bezorging wanneer dat dat nodig is.” Aan de voorzijde in Markt 33 worden plaatsen vrijgehouden voor de mensen die niet van voetbal houden. “Ook daarin willen we natuurlijk faciliteren. Die stroom bezoekers gaat gewoon door”, legt de ondernemer uit.

‘Er is binnen al genoeg te doen’
“Met het aanvragen van extra vergunningen of toestemming hebben we gelukkig niets te maken”, aldus Choi. “En buiten het pand hebben we geen speciale gelegenheid gecreëerd waar bezoekers wedstrijden kunnen volgen, maar dat is meer een technisch dingetje. Eigenlijk vinden we het niet nodig. Er is binnen al genoeg te doen.” Het is nog niet duidelijk of alle wedstrijden uitgezonden worden, daarover is het managementteam nog in dubio. Choi: “We wachten eerst even af hoe Nederland presteert. Wanneer ons nationale elftal eruit vliegt, doen we wellicht wat aanpassingen omdat het dan wel rustiger kan worden in het stadion.”  

“In Market 27 in Noord, onze tweede locatie, doen we niets extra’s met het EK-toernooi. Ik wil de focus houden met twee zaken, wat je doet moet je goed doen en niet half.” Choi heeft veel zin in de EK en gaat zelf ook zeker naar de wedstrijden kijken in het stadion van Market 33.

Bron: Out.of.Home Shops