‘We staan schouder aan schouder tijdens de coronacrisis’

ZOETERWOUDE - Anderen helpen, dat is waar Heineken zijn focus op legt tijdens de coronacrisis. Er wordt geen druppel bier getapt en dat raakt de bierbrouwer, maar die doet er nu juist alles aan om horecaondernemers te ondersteunen in deze moeilijke tijd. Kosteloos worden evenementen afgelast, bestellingen geannuleerd en tapinstallaties afgesloten. Het is een greep uit de maatregelen die Heineken neemt.

Lisa van der Linden |

De branche wordt hard getroffen sinds de aankondiging van minister-president Rutte dat alle horecagelegenheden moeten sluiten. Nog voordat deze preventieve maatregelen van kracht werden, ging Heineken aan de slag om voor zijn klanten in actie te komen. Heineken geeft hiermee een sterk signaal af: schouder aan schouder staan met al zijn ondernemers in deze uitzonderlijke tijd. De bierbrouwer heeft dan ook besloten om de huurverplichtingen voor de 130 horecazaken waarvan Heineken pandeigenaar is, tot en met mei op te schorten.

Tevens zal de helft van de verplichte huursom voor de maand april kwijtgescholden worden. Het betreft een eenmalige kwijtschelding voor de klanten die in afwachting zijn van structurele overheidsmaatregelen om op korte termijn het hoofd boven water te houden. Met deze maatregelen hoopt Heineken lucht te geven aan die klanten bij wie het water aan de lippen staat.

Vastgoed
Deze eerder genoemde huurmaatregelen gelden voor iedere ondernemer waarvan de zaak is gevestigd in een pand dat eigendom is van Heineken. De brouwer komt hierdoor niet in de problemen, omdat het bedrijf geen vastgoedonderneming is. Veel pandeigenaren zitten in een totaal andere positie: het vastgoed is daar de enige inkomstenbron.

Heineken doet met gemiddeld 600 pandeigenaren zaken. Dit landschap is volgens de brouwer enorm versnipperd en er zijn veel verschillende partijen, van privaat tot institutioneel, actief. Daar waar Heineken geen eigenaar is, maar ‘tussenhuurder’, pakt het bedrijf proactief een bemiddelende rol met tegelijkertijd de wetenschap dat Heineken niet kan beslissen over andermans portemonnee.

Partners
In moeilijke tijden ziet Koninklijke Horeca Nederland dat bedrijven in elkaar een partner vinden. Heineken is een van de organisaties die de handen ineen heeft geslagen met veel andere multinationals. Samen hebben zij helpdehoreca.nl in het leven geroepen, zodat iedereen straks weer naar hartenlust kan genieten in een café of restaurant.

Om ondernemers te helpen en te ondersteunen in hun inkomsten is via het platform een waardebon aan te schaffen. Zo kunnen ondernemers de huur blijven betalen en heeft de koper van de waardebon iets leuks om naar uit te kijken zodra de horeca weer open gaat. Bij het ter perse gaan van deze krant hebben 6200 horecazaken zich aangemeld en zijn er ruim 23.500 waardebonnen aangeschaft. Dat levert een bedrag van 1,1 miljoen euro op.

Niet alleen klanten worden geholpen door Heineken. De gigant doet er ook alles aan om buiten zijn werkgebied met oplossingen te komen. Het produceren van desinfecterende handgel is daar een voorbeeld van. “Er zijn inmiddels maar liefst 250.000 flesjes handsanitizer geproduceerd, gemaakt van 30.000 liter alcohol. Die worden verdeeld over zes ziekenhuizen in Nederland en België die het product hard nodig hebben tijdens hun dagelijkse werkzaamheden,” aldus Lisa van der Heijden van Heineken.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

unloading-of-truck.jpg
sanatizer_heineken_3df.png
330605-afterwork-foto-2-3e93af-original-1568728286-438011.jpeg
grote-foto.png