WOERDEN – Het aantal mensen dat in de horeca werkzaam is, heeft een hoogtepunt bereikt. Zo blijkt uit de arbeidsmarktmonitor 2023. Uit de resultaten van het onderzoek komt verder naar voren dat dat aantal medewerkers blijft groeien.
De arbeidsmonitor, een samenwerkingsverband van leden van Gastvrij Nederland, waaronder Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH), geeft inzicht in banen, onderwijs, en arbeidskenmerken in de ruimste zin van de toeristische- en gastvrijheidssector. Ook kunnen de data op regionaal en provinciaal niveau worden geanalyseerd. Het totaal aantal dienstverbanden komt in 2023 uit op 517 duizend. Er is een netto toename van zevenduizend, waaruit blijkt dat de horecabranche nog steeds groeiende is. De netto-instroom staat op 152.400 (29,5%), exclusief de 10% die binnen de horeca doorstroomde naar een andere baan. De netto-uitstroom was bijna gelijk met 145.020 mensen die de sector verlieten.
Goed werkgeverschap
KHN-voorzitter Marijke Vuik zegt: “Dit betekent dat ook de focus de komende jaren ligt op goed werkgeverschap, inclusief het onboarden en (bij)scholen van nieuwe medewerkers. Ondernemers moeten er rekening mee houden dat het werven en behouden van vakmensen de komende jaren lastig blijft. Het personeelstekort zal namelijk groeien door vergrijzing en toenemende concurrentie met andere sectoren.”
Stijging jaarinkomens
Van alle medewerkers in de horeca heeft 58% een contract voor bepaalde tijd. Hieruit kan worden geconcludeerd dat er een noodzaak is van flexibiliteit in de branche. Ook laat dit zien dat er sprake is van seizoensinvloeden. De brutojaarinkomens laten een stijging zien van 24.500 euro in 2021 naar 28.400 euro in 2023. Cao-correcties, de verhoging van het wettelijk minimumloon en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt liggen ten grondslag aan deze stijging.
Daling mbo-studenten
Het aantal mensen dat een horecaopleiding volgt, blijft dalen. In 2023 waren dit 29.370 mbo-horecastudenten, tweeduizend minder dan het jaar daarvoor. Dit noemt KHN een zorgwekkende ontwikkeling, gezien de stijging van het aantal werkenden in de branche. De sector leidt wel zelf mensen op via volwasseneneducatie met een SVH-diploma borging. BBL-studenten, die werken en leren combineren, blijven vaker in de horeca dan studenten die een voltijdsopleiding (BOL) volgen. SVH-directeur Ricardo Eshuis geeft aan dat er ook informeel geleerd kan worden op de werkvloer, met een formele beoordeling door een extra geschoolde leermeester. Hij zegt:”Door in de praktijk te bewijzen dat je onderdelen van het werk beheerst, kun je als werkende en lerende certificaten behalen (SVH-praktijkbewijzen) die kunnen leiden tot branchediploma’s. Een sterk instrument om de scholingsgraad in de branche te verhogen.”
Tevredenheid
Alle uitdagingen ten spijt, de tevredenheid onder horecamedewerkers blijft hoog. 23,2% van de werkenden is zeer tevreden is over zijn werk en 53% is tevreden, zo blijkt uit de monitor. Met name de korte reistijd, flexibele contractvormen en de kwaliteit van de leidinggevenden vormen belangrijke factoren. Verder worden werkzekerheid en deeltijdmogelijkheden genoemd. Desondanks is 6,3% van de horecamedewerkers ontevreden. Verbetering kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door het goed onboarden van nieuwe medewerkers en door bijscholing via de KHN-Academie.
De monitor geeft voor de eerste keer ook inzicht in de culturele achtergrond van de medewerkers. Zo heeft 39% een migratieachtergrond. Dit vergt aandacht van werkgevers om diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen en een veilige werkomgeving te verzekeren.
Participatie
KHN concludeert uit de laatste cijfers dat de werkgelegenheid en het aantal werkzame mensen in de horeca nog steeds groeit. Deze groei vormt een uitdaging voor de sector, met name op het gebied van instroom en behoud van vakmensen. Een integrale aanpak van werkgevers, bijscholing, opleidingsvormen en de inzet van technologie is nodig om de werkprocessen te optimaliseren. De brancheorganisatie en SVH bieden ondersteuning aan hun leden met de KHN-Academie, SVH-praktijkbewijzen, inspiratie- en vacatureplatforms en participatie in een gastvrijheidsbrede campagne 'Ontdek Hospitality'.
Bron: Out.of.Home Shops