Gastvrij buiten.jpg

Horeca

Rotterdam Gastvrij smaakt naar meer

ROTTERDAM – Het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen op Gastvrij Rotterdam trekt onmiddellijk de aandacht van de bezoekers. Niet geheel onlogisch, duurzaamheid is het hoofdthema van de elfde editie van Gastvrij Rotterdam in Ahoy. Maar natuurlijk staan hospitality, beleving en kwaliteit altijd centraal op de beursvloer. Eigenaren, managers, maîtres, horecaondernemers, chefs, souschefs en sommeliers hebben zich laten inspireren door in totaal maar liefst 500 exposanten.

Nanja Pol |

Een van die exposanten is ijsproducent IJsbaart. Stefan Wijdenes, mede-eigenaar, zegt: "Aan de voorkant zijn we kleurig, vrolijk. Maar achter de schermen zijn we serieus goed bezig. Ons ijs is 100% plantaardig en we werken uitsluitend met écht fruit en reststromen van cashewnoten. We begonnen heel simpel met een foodtruck op een festival en hebben inmiddels meer dan duizend verkooppunten in zowel horeca als leisure en supermarkten zoals Albert Heijn. Het voelt alsof het cirkeltje rond is, want nu hebben we ook verkooppunten op festivals. We willen de grote massa overstijgen."

We willen verder
De nieuwe naam die rond december gelanceerd gaat worden, wil Wijdenes nog niet verklappen. De kleurrijke nieuwe verpakking van de ijsjes krijgen de beursbezoekers al wel te zien. Hij zegt: “Over een jaar of twee willen we internationaal doorbreken. Onze producten zijn al in België verkrijgbaar en we willen verder de grens over. Maar eerst willen we nóg verder groeien in Nederland, waarbij plant-based en duurzaamheid voorop staan. Wij willen de Tony Chocolonely van de ijsjes worden.”

IJsbaart.jpg Stefan Wijdenes: "Wij willen de Tony Chocolonely van de ijsjes worden.”

Zuivere koffie
Bij de stand van Earth Water zijn de nieuwe, kleurrijke koffiecapsules prominent aanwezig. Thomas van Amerom, salesmanager legt uit: “Naast de bonenkoffielijn die bij de horeca bekend is, willen we ook de hotellerie bedienen, maar dan met koffiecapsules om hotelgasten extra service op hun hotelkamer te kunnen aanbieden.” Ook de nieuwe Watertap Drinkstation, met suikervrij water, met toegevoegde vitamine en cafeïne valt in het oog. “En in de smaak. Want zuiver water, daar gaat het ons natuurlijk om bij Earth”, aldus Van Amerom. Daarom willen we nog steeds blijven ontwikkelen en verder groeien in tafelwater.”

Earth.jpg Thomas van Amerom: "willen we ook de hotellerie bedienen."

Ontzorgen
Dat je niet alleen kunt proeven van duurzaam eten en drinken maar ook van tech-oplossingen voor Out.of.Home, laat Jesse Schreuders, accountmanager bij Fooks zien. Dit payrollingbedrijf biedt payrolling, compleet met een planningtool in een totaalpakket voor de horeca. “We willen hospitality bedrijven ontzorgen. Als je je salarisadministratie uit handen geeft, waarom zou je dan niet ook meteen gebruik maken van een tool waar je, met je medewerkers in een planningssysteem kunt opereren.” Fooks gebruikt Rotterdam Gastvrij om het nieuwe CashOut te introduceren bij de bezoekers. Hiermee kan personeel ‘on demand’ uitbetaald worden.

Zuiver en zonder toevoegingen
Ook Soof Drinks vertoont haar duurzame kunsten met haar introducties. Cofounder Nicole Horsmans toont vol trots de IFS gecertificeerde Soof Bag-in-Box, het antwoord voor grootverbruikers. Want de box vervangt negen kratjes frisdrank en tweehonderdvijftig glazen. “Zelf wil ik bewust eten en drinken. Zuiver en zonder toevoegingen. Dat wil Soof ook voor haar klanten. We hebben twee jaar in ontwikkeling gestoken om met een sterk merk met een eigen uitstraling op de markt te kunnen komen.  De bag-in-box en ook een gloednieuw tapsysteem waarmee plat en bruisend water met Sooflimonade getapt kan worden, zijn uitlopers van de groei en bekendheid die Soof heeft doorgemaakt. “Weet wat je drinkt, maak bewuste keuzes, daar staat Soof voor. Zelfs het ziekenhuis in Leuven promoot onze dranken”, zegt Horsmans verguld.

soof r'dam.jpg Nicole Horsmans: “Weet wat je drinkt, maak bewuste keuzes."

Nieuwe ideeën
Bezoekers van de beurs zijn onder de indruk van de veelzijdigheid van nieuwe producten en soms onbekende producenten. Bianca Morillo en Linda Koolbergen runnen een familierestaurant en bezoeken Rotterdam Gastvrij om de sfeer te proeven en nieuwe ideeën op te doen voor hun bedrijf. “En we zijn nieuwsgierig naar vegan opties die op het menu kunnen”, aldus Koolbergen.

Rotterdam Gastvrij is een niet al te grote, driedaagse beurs, die goed bezocht wordt en ruimte geeft om in de wondere wereld van hospitality te duiken, voldoende inspiratie en beleving biedt, en waar kwaliteit, altijd de hoofdrol speelt. Ondanks, of misschien wel dankzij de voortdurend veranderende, soms wispelturige out-of-homemarkt.

Bron: Out.of.Home Shops