bier tap.jpg

Prijsverhogingen horeca nodig om marge over te houden

AMSTERDAM – De horecabranche heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de prijzen met gemiddeld 6% verhoogd. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Sjuk Akkerman, sectorspecialist services & leisure bij ING, licht deze cijfers toe.

Lisa van der Linden |

Ook dit jaar is het onvermijdelijk om de prijzen te verhogen in de horeca, aldus Akkerman. Door gestegen personeelskosten, het afbetalen van de coronabelastingschulden en investeringen in het up-to-date houden van de zaak, is het nodig om prijzen omhoog te gooien. Ook moeten ze zichzelf een inkomen uitbetalen. De horeca moet de kosten ook deels doorberekenen aan de gast om marge over te houden, laat Akkerman weten. Om de kostenstijgingen te beperken, zullen ondernemers kritisch naar alle kosten moeten kijken. “Zo kan bijvoorbeeld worden bespaard door (nog) scherper in te kopen, minder voedsel te verspillen en kleinere porties te serveren. De prijs moet dan wel in verhouding zijn met de porties, anders bestaat het risico dat de gast wegblijft”, aldus Akkerman.

Winstgevendheid
Waar ondernemers van restaurants en cafés nog meer mee te maken hebben, is de winstgevendheid. Die staat onder druk. Dat komt door de sterke concurrentie de afgelopen jaren en de toename in horecazaken. Daarnaast hebben de verplichte sluitingen tijdens de coronapandemie ook de winstgevendheid onder druk gezet.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.