ROTTERDAM - Jack Daniel’s en Coca-Cola slaan de handen ineen voor de lancering van Jack Daniel’s & Coca-Cola ‘Ready-To-Drink’ (RTD). De ingeblikte cocktail is geïnspireerd op de meest populaire ‘bar call’ Jack and Coke, waarbij de succesformules Jack Daniel’s Tennessee Whiskey en Coca-Cola worden gecombineerd.
Dat de alcoholic ready-to-drink productgroep volop in ontwikkeling is, is ook de knappe koppen bij Coca-Cola niet ontgaan. “Consumenten zijn op zoek naar nieuwe smaken in de ARTD groep, en zoeken hierbij naar drankjes die een toegankelijke smaak hebben en lager zijn in alcohol. Daarnaast zijn ze op zoek naar gebruiksgemak, zodat het drankje makkelijk mee te nemen of te serveren is”, stelt Roland van Buchem, ARTD-lead bij Coca-Cola Europacific Partners. En dus sloeg Coca-Cola de handen ineen met whiskey-grootheid Jack Daniel’s. “Als Coca-Cola zijnde spelen we steeds in op de behoefte van de consument en de mix Jack Daniel’s & Coca-Cola past perfect in dit plaatje”, aldus Van Buchem.
Ontwikkeling
Clara Verhoeven, frontline activation senior brand manager nutrition, hydration and new Categories Netherlands bij Coca-Cola Services, legt uit dat de ontwikkeling van de nieuwe RTD niet zo eenvoudig is geweest als het simpel samenvoegen van de twee succesvolle componenten. “Bij de lancering van een nieuw product in een nieuwe categorie, en waarbij twee merken samenkomen, komt heel veel kijken. Ook omdat we dit op een verantwoorde manier willen doen. Maar bovenal is het vooral een hele mooie kans voor beide partijen geweest om dit bijzondere product in de markt te zetten en in deze categorie te mogen spelen”, vertelt Verhoeven. Ze vervolgt: “We zijn blij met het enthousiasme waarmee het product ontvangen wordt, hebben vertrouwen in de plannen die er liggen, en kijken uit naar 1 april wanneer het drankje officieel verkrijgbaar is in Nederland.”
Campagne
Vanaf vandaag start ook de digital-first marketingcampagne om Jack Daniel’s & Coca-Cola op verantwoorde wijze te introduceren aan volwassenen. “Jack Daniel's en Coca-Cola RTD is de perfecte combinatie en daarmee klaar om een fan-favoriet te worden”, stelt Coca-Cola in haar berichtgeving. De campagne zal middels ATL-campagne, social media, PR, online video, bannering en OOH gevoerd worden. Daarnaast zal tijdens het muziekfestival Paaspop een speciale experience voor de festivalbezoekers worden georganiseerd. “Met Paaspop start het festivalseizoen dat tijdsgewijs mooi aansluit op onze introductie van Jack & Coca-Cola. Coca-Cola is groot fan van festivals en we zijn daar altijd graag aanwezig. Zo ook op Paaspop, waar Jack Daniel’s al een paar jaar z’n eigen stage heeft. Het is voor ons het perfecte moment om Jack Daniel's & Coca-Cola onder de aandacht te brengen bij de volwassen doelgroep van zowel Paaspop als Jack Daniel’s & Coca-Cola”, zegt Verhoeven.
Succes
Nikos Koumettis, president Europa bij The Coca-Cola Company, gelooft naarstig in het succes van de nieuwe cocktail. “Jack Daniel's en Coca-Cola RTD is er klaar voor om een favoriet te worden. Onze smaken vormen samen de perfecte, iconische combinatie. Beide merken zijn geïnspireerd door de eindeloze innovatie van onze fans in het mixen van het beste en we kunnen niet wachten tot ze de voorgemixte Jack Daniel’s & Coca-Cola proberen”, aldus Koumettis. Marshall Farrer, chief strategic growth officer en president Europa van Brown-Forman, de eigenaar van Jack Daniel's, voegt toe: "We zijn verheugd dat Jack Daniel's en Coca-Cola RTD zich uitbreidt naar nieuwe markten. Nu kunnen we de unieke smaak van deze klassieke ‘bar call’, die wereldwijd als standaard is gezet, aanbieden aan onze consumenten in Europa.”
Zero
De krachtenbundeling van de twee Amerikaanse iconen is zichtbaar gemaakt in het design van de verpakking. Het blik laat de herkenbare en iconische elementen van beide merken terug komen. Het onmiskenbare Coca-Cola rood gecombineerd met zwarte elementen van de herkenbare Jack Daniel’s verpakking zorgen voor het kenmerkende Jack and Coke-gevoel. “Als ‘total beverage company’ (producent die voor ieder moment van de dag een geschikt drankje in het assortiment heeft), bouwt Coca-Cola wereldwijd aan een gevarieerd portfolio van dranken. Voor ons is smaak het belangrijkste uitgangspunt en uit consumentenonderzoek is gebleken dat in Nederland de mix van Jack Daniel’s en de suikerhoudende Coca-Cola het meest aanspreekt”, zegt Van Buchem. “Dit neemt niet weg dat we altijd keuze willen bieden. Daarom zijn we momenteel druk bezig om te kijken naar de mogelijkheden voor een zero sugar variant.”
Jack Daniel's & Coca-Cola RTD is vanaf nu verkrijgbaar in een 330ml blikverpakking in diverse (online) supermarkten zoals Albert Heijn, PLUS, Flink en Picnic. Maar ook bij bioscopen (Pathé, Kinepolis, Vue), festivals en travellocaties zoals onder andere NS kiosk en stationhuiskamers.
Bron: Out.of.Home Shops