AMERSFOORT - Consumenten kunnen nog tot en met 15 november hun stem uitbrengen op hun favoriete foodservicebedrijf. Q&A, een adviesbureau voor de retail, organiseert samen met Horecava namelijk een grootschalige consumentenverkiezing in foodservice.
Out.of.Home Shops vraagt Gerwin Souman, projectmanager van Q&A, naar de meerwaarde van de Foodservice Awards, die op 8 januari worden uitgereikt.
Q&A focust zich vanaf haar oprichting in 2003 op het overbrengen van retailkennis. Sinds wanneer verdiept Q&A zich ook in de foodservicewereld?
“De laatste jaren overlappen retail en foodservice elkaar steeds meer. Retailers integreren vaker foodservice-elementen in hun winkels. Daarom heeft Q&A enkele jaren geleden de strategische keuze gemaakt om zich ook op foodservice te richten en onderzoeken in deze branche op dit gebied te verrichten. Zo voeren we voor FoodService Instituut Nederland de foodshoppermonitor uit. Dit is een uitgebreid onderzoek naar het gedrag van consumenten in het foodservicesegment. Hoe kijken zij naar dit segment? Wat zijn hun eetmomenten? Is er een verschil in consumptiegedrag tussen mannen en vrouwen? Daarnaast is Q&A initiatiefnemer van Store of the Future, een project waarbij partners in foodservice hun concepten in de winkel van de toekomst presenteren.”
Hoe is het initiatief voor de Foodservice Awards ontstaan?
“Als grootste Nederlandse horecavakbeurs heeft de Horecava een duidelijke behoefte om een beter en grootschaliger inzicht te krijgen in de mening van consumenten over foodservicebedrijven. Daarom heeft Horecava de handen ineengeslagen met Q&A, dat dus de nodige knowhow heeft in consumentenverkiezingen en zich steeds meer richt op foodservice. Wedstrijden in foodservice zijn over het algemeen vakjuryverkiezingen. In het kader van de Foodservice Awards worden consumenten nu op grote schaal gevraagd naar hun mening. Met deze publieksverkiezing bieden we foodservice-outlets een marketingtool om gasten nog meer aan zich te binden en blijvende ambassadeurs te creëren. Q&A organiseert al vijftien jaar de Retailer of the Year-publieksverkiezingen. Hierbij brengen ruim 200.000 consumenten in diverse categorieën hun stem uit op hun favoriete Nederlandse winkels en webwinkels. Zij beoordelen deze retailers op aspecten als prijs, assortiment, betrouwbaarheid, service en kwaliteit. Deze ooit in Nederland gestarte verkiezingen worden inmiddels in 9 landen georganiseerd, waaronder Duitsland, België, Italië en Rusland.”
Hoe steekt deze nieuwe consumentenverkiezing in elkaar?
“De Foodservice Awards bestaan uit twee onderdelen, die ook de basis vormen van de Retailer of the Year-verkiezingen. Enerzijds roepen we foodservicebedrijven met minimaal vijf vestigingen op om actief deel te nemen aan de verkiezing. Q&A verstrekt deze bedrijven promotiematerialen om hun gasten te stimuleren via www.foodserviceaward.nl hun mening te geven. Het succes van de verkiezingen staat of valt met de actieve deelname van bedrijven. Anderzijds benadert Q&A mensen uit zijn consumentenpanel om hun stem uit te brengen op deze bedrijven. Als zij hun beoordelingen doorgeven, maken zij kans op prijzen, zoals een VVV Dinercheque, een HelloFresh-cadeaukaart en Staatsloten. Inmiddels neemt een tiental foodservicebedrijven actief deel en hebben al veel consumenten een beoordeling gegeven.”
In hoeveel categorieën kunnen consumenten hun oordeel geven over foodservicebedrijven?
“We onderscheiden vijftien foodservicecategorieën: Koffie & Lunchrooms, Fastfood, Hotels, Restaurants, Onderweg, Tankstations, Dierentuinen, Vakantieparken, Attractieparken, Bioscopen, Wellness, Catering, Bezorgen, Speciaalzaken en Supermarkten. Consumenten kunnen foodservicebedrijven in deze categorieën beoordelen op aspecten als service, kwaliteit van producten, bereikbaarheid en gastvrijheid. Per categorie worden twee tot vijf bedrijven genomineerd voor een Foodservice Award. De bekendmaking van de genomineerden vindt plaats op 4 december. Tijdens een feestelijke uitreiking op de Horecava op 8 januari maken we de winnaars van de Foodservice Award bekend.”
Welke meerwaarde hebben de Foodservice Awards voor deze bedrijven?
“Door deze competitie leren we van consumenten over de foodservicebranche. Via de data die we ontvangen, geven we de deelnemers inzicht in hun prestaties en die van hun concurrenten. Het doel hiervan is dat zij steeds een beetje beter presteren. Het winnaarslogo is waarschijnlijk de primaire reden voor bedrijven om deel te nemen. Hiermee kunnen zij zich namelijk onderscheiden, niet alleen richting hun concurrentie, maar ook naar hun stakeholders. Als actieve deelnemer kunnen zij tussentijds inzicht krijgen in het aantal beoordelingen van consumenten. Hierop kunnen zij dan hun campagnes aanpassen. Na afloop van de verkiezing hebben zij de mogelijkheid om de beoordelingen op vestigingsniveau in te zien.”
Bron: Out.of.Home Shops